Cílem předmětu je seznámit studenty na teoretické i praktické úrovni s možnostmi diagnostiky a hodnocení žáka s ohledem na využití prostředků výpočetní techniky, s pojetím reflektivní práce učitele a s prvky evaluace školy a výuky.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2009)
The goal of this subject is to introduce students on theoretical and practical level with the possibilities of diagnosis and assessment of a pupil with respect to the use of computer techniques, with the concept of reflective work of teachers and with elements of the evaluation of school and teaching.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Literatura
ANDĚL, J. Statistické metody. Praha : Matfyzpress, 1993.
ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. Praha : Český normalizační institut, 1996.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1995.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 1988.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 1993.
POPPER, K. Logika vědeckého zkoumání. Praha : OIKOYMENH 1997.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace : Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.
ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Praha : Academia, 1986.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998.
Manuály k počítačovým programům.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2009)
Sylabus -
Do témat předmětu patří zejména pedagogická diagnostika žáka a autodiagnostika a reflexe v práci učitele, dále pak
subjektivita v pedagogickém pozorování, hodnocení a klasifikaci žáků;
strukturované hodnocení a klasifikace, kriteriální hodnocení;
vývoj, administrace a zpracování didaktických testů, vlastnosti testových úloh s ohledem na počítačové zpracování;
statistické metody a výpočetní zpracování klasifikace, škály;
evaluační prostředky a výzkumy (PISA, TIMSS, Kalibro, státní maturita aj.);
Contents of the subject includes in particular themes pedagogical diagnostic of student, self-diagnostics and reflection in the work of teachers and furthermore
subjectivity in pedagogical observation, evaluation and classification of pupils;
structured evaluation and classification, criterial evaluation;
the development, administration and processing of educational tests, characteristics of test tasks with respect to computer processing;
statistical methods and computer processing of classification scales;
evaluation and research resources (PISA, TIMSS, Caliber, state graduation, etc.);
diagnostic software, support software applications, using of statistical functions and calculation sheets, statistical packages.