Posláním předmětu je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technologií, resp. technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání a proměn prvků edukační reality. Cílem předmětu je rozvinout u studentů schopnost genetického a systémově obsahového vhledu, resp. nadhledu v oblasti edukační technologie, a tak vytvořit předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání a zabezpečení moderní informační výchovy ve školské praxi. Obsahově se předmět dotýká psychodidaktických kontextů inovativních přístupů a didaktického využívání technologií, aktuálních procesuálních, kurikulárních a organizačních proměn edukačního prostředí podpořených, resp. vyvolaných rozvojem technologií, se zdůrazněním vztahu mezi technologiemi a vývojem v oblasti rolí učitele a žáka, způsobu vyučování a učení, klíčových kompetencí, ICT gramotnosti, informační výchovy, e learningu a využívání virtuálních vzdělávacích a kolaborativních prostředí. Předmět usiluje o uvědomění si širších vývojových a systémových souvislostí daných teorií a koncepcí, šíře edukačního potenciálu technických prostředků i validity postulátu, že proměny edukační reality indukované technologickým rozvojem se dotýkají všech vzdělávacích dimenzí.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
The mission of the Educational technology is to revitalize and systematize the knowledge of students about psycho-didactic bases, development and the concept of roles and functions of technology, respectively. technical means for inducing and promoting innovative approaches in education and changes elements of educational reality. The objective of this mainly theoretical course is to develop with students ability to genetic and systemic insight, respectively, view of educational technology, and thus create conditions for further development towards the use of technology in education and modern information education in school practice. The subject aims at a broader awareness of developmental and systemic context of the theories and concepts, at the breadth of the educational potential of technical means and validity assumption that changes in the educational reality of induced of the technological development, affecting all dimensions of education.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2010)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu
Vytvoření kvalitní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu ve struktuře a formě dle zadání. Není-li specifikováno v zadání jinak, požaduje se práce původní, obsahově soudržná a ucelená odborná písemná práce, vytvořená samostatně na základě v práci citované literatury a dalších informačních zdrojů. Odevzdaná práce může být vrácena k úpravě či přepracování. Uznaná práce zakládá důvod k udělení zápočtu.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2014)
Credit Requirements
Creating quality work in the area of subject orientation in the structure and form as instructed. Unless otherwise specified in the assignment requires the original work, include a coherent and comprehensive professional essay created separately on the basis of in the work cited literature and other information sources. Submitted work may be returned for correction or revision.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2014)
Literatura
⦁ BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.) Vzdělávání pro život v informační společnosti I. Praha : Vydavatelství ČVUT Praha, 2005, 262 s. ISBN 80-7290-198-2. ⦁ BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ⦁ BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání, Kladno : AISIS, 2003, ISBN 80-239-0106-0. Dostupný z WWW: <http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm>. ⦁ BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK, J Nástin revize Bloomovy taxonomie. UK v Praze, PedF, 2004. ⦁ Conway,J. Educational Technology's Effect on Models of Instruction. Dostupné na www: <http://copland.udel.edu/~jconway/>, <http://copland.udel.edu/~jconway/EDST666.htm>. ⦁ ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X. ⦁ DOWNES, S. E-learning 2.0. Educadion and Technology in Percpective. eLearning Magazine. [New York, USA]: Association for Computing Machinery, 2005 Dostupné na www: <http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1>. ⦁ Explorations in Learning & Instruction: The Theory Into Practice Database. Dostupné na www: <http://www.gwu.edu/~tip/>. ⦁ GAGNÉ, R.,M. Podmínky učení. Praha : SPN, 1975. ⦁ Indiana University Web resources for P540. Learning & Cognition. Dostupné na www: <http://www.education.indiana.edu/~p540/webcourse/web.html>. ⦁ Instructional Design Models. Dostupné na www: <⦁ http://www.cudenver.edu/~mryder/itc_data/idmodels.html >. ⦁ JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN,C. The theory and practise of learning. London : Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. ⦁ JARVIS, P.Adult and continuing education: theory and practice London : Kogan Page, 2003. ISBN 0-415-10242-1. ⦁ KALAŠ, I. Psychológia učenia sa. Vývinové fázy poznania a edukačný softvér. Konštruktivizmus a konštrukcionizmus [online]. 2005 [cit. 2009-12-28]. Dostupné na WWW:< ⦁ http://edi.fmph.uniba.sk/~tomcsanyiova/TPS/prednaska03.doc. ⦁ KALHOUS.Z., OBST.O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ⦁ KEARSELY, G. (ed.) Online Learning : Personal Reflections on the Transformation of ducation. NJ : Educational Technology Publications,2005, 440 p. ISBN 0-87778-306-3. ⦁ KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5. ⦁ MAJUMDAR, S. Integrating ICT in Teaching & Learning. Thailand : UNESCO, 2004. ISBN 0‑13-117392-8. Dostupné na www: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001405/140577e.pdf>. ⦁ OBLINGER, J., OBLINGER, D.: Educating the Net Generation. Educause, North Carolina State University, 2005. Dostupní na Internetu <http://www.educause.edu/educatingthenetgen/>. ⦁ PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996, ISBN 80-7178-070-7. ⦁ PRENSKY, M.: Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, NCB University Press, Vol. 9 No. 5, 2001. Dostupné na Internetu <http://www.marcprensky.com/writing/>. ⦁ PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ⦁ RAMBOUSEK, V. a kol. Výzkum informační výchovy na základních školách. Koniáš : Plzeň 2007, 360 s. ISBN: 80-86948-10-2 ⦁ RAMBOUSEK, V. Edukační technologie : sylaby. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ⦁ RAMBOUSEK, V. Kapitoly z edukační technologie : elektronický studijní text. Praha : UK v Praze, PedF, 2009. ⦁ ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8 ⦁ SAK, P.: Počítačová gramotnost a způsoby jejího získávání. Lupa.cz, Internet Info, s. r. o. 28. 11. 2006. Dostupné na Internetu <http://www.lupa.cz/clanky/pocitacova-gramotnost-zpusoby-ziskavani/>. ⦁ SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ⦁ STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. ⦁ Škola pro 21. Století „Škola21“ : Akční plán pro realizaci „Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 – 2013“ (usnesení vlády č. 1276/2008) Dostupné na www: <http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdf>. ⦁ TAPSCOTT, D.: Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New York : McGraw Hill, 1998. ⦁ The Encyclopedia of Educational Technology. Dostupné na www: <⦁ http://eet.sdsu.edu/eetwiki/index.php/Category:EET >. ⦁ Theoretical Sources in IT Dostupné na www: <http://anc36400.blogspot.com/2007/09/theoretical-sources-in-it-excellent.html >. ⦁ Učitelský spomocník. Dostupné na www: <⦁ http://spomocnik.rvp.cz/>. ⦁ UNESCO. Implemented Project on Training and Professional Development of Teachers/Facilitators in Effective Use of ICTs for Improved Teaching and Learning. UNESCO, 2005. ⦁ WACHHOLZ, C. (ed.), MELEISEA, E. (ed.): Using ICT to Develop Literacy. Bangkok : UNESCO, 2006. Dostupné na Internetu <http://www.unescobkk.org/index.php?id=4348>.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu - test sestavený ze 40 otázek s tvořenou odpovědí (max. 2 body za ozázku, k postupu ve zkoušce min. celekm požadováno 40 bodů). Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Examination Requirements Demonstrating appropriate level of knowledge of the subject area of focus - test Demonstrating appropriate level of knowledge in defending the assessment work and related discussion of the subject area of focus
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2014)
Sylabus -
Východiskové pojmy a konstrukce z oblasti pedagogiky, psychologie a teorie řízení, systémový pohled na vyučovací proces
Problematika vnitřních a vnějších podmínek učení, taxonomie výukových cílů, operacionalizované vymezení cílů, aplikace při strukturaci a učiva a konstrukci výukových programů
Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání
Základní charakteristiky proudu behaviorální psychologie, behaviorální a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení, programované učení, historie a transfer do současnosti, systém řízeného učení
Základní charakteristiky proudu kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní v pedagogice, projektový přístup k edukaci, problémový přístup, konstruktivní a kolaborativní přístup
Koncept informační společnosti, konsekvence ekonomické a sociální, budování informační společnosti z hlediska zákl. koncepčních a programových dokumentů
Problematika klíčových kompetencí, informační gramotnosti, ICT gramotnosti a informační výchovy
Technické prostředky pro podporu získávání, zpracování a komunikaci informací v edukačních procesech, základní terminologické konstrukty oblasti
Charakteristické vlastnosti a specifické rysy ICT z hlediska edukace
Didaktické aspekty technických výukových prostředků, funkce technických výukových prostředků
Hlavní přínosy ICT pro vzdělávání, směry aplikace technologií ve vzdělávání, oblasti a druhy aplikací, dimenze využití ICT ve školách
Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové a organizační rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma vzdělávání a organizace vzdělávání
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
Main concepts and constructions of pedagogy, psychology and control theory, systemic view on the process of education
The issue of internal and external conditions of learning, taxonomy teaching objectives, operational definition of objectives, applications on structuring of curriculum design and teaching programs
The main contemporary paradigms and main contemporary directions of education, related to technical means and psycho/didactical systems and their linkages to innovative approaches to education
Basic characteristics of current behavioral psychology, behavioral and neobehavioral learning theory, behavioral strategies of management, programmed learning, history and transfer to the present of the system of managed learning
Basic characteristics of current cognitive psychology, the constructivist theory of learning, instructive and constructive in pedagogy, project approach to educate, problem approach, constructive and collaborative approach
The concept of information society, economic and social consequences of building the information society in terms of basic conceptual and program documents
The issue of key competencies, information literacy, ICT literacy and Information Literacy
Main benefits of ICT for education
Ways for application of technology in education, areas and types of applications, dimensions of ICT use in schools
Changes in the educational environment, based on ICT, in processual, curricular and systemic level, within transformations of the educational environment, the paradigm of education and organization of education