V současné době preferovaný multikulturní přístup vede k pluralizaci, zmnožení životních stylů. Smyslem předmětu je získat určitý náhled na tyto varianty životního stylu, aplikování základních sociologických konceptů na alternativnost životního způsobu, variantnost v životních způsobech individuí včetně diferenciace, schopnost rozpoznávat spektrum životních stylů a možností podmíněných generačně, vzdělanostně, lokalitou apod. Je řešena problematika životního stylu vzhledem ke specifikám současné české společnosti předloženy základní kontury současných životních stylů jako variant životních voleb (dobrovolných, dočasných, nucených, trvalých) a sociální konstrukce životního stylu (v kontextu znalosti konstruktivismu).
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
Currently preferred multicultural approach leads to pluralisation, multiplication lifestyles. The purpose of the course is to gain some insight into the lifestyle of these variants, apply basic sociological concepts to alternativnost lifestyle, variability of the ways of life each individuals, including differentiation, identifying spectrum of lifestyles and options conditional generation, education, location, etc. It is solved issues of lifestyle due to the specifics of contemporary Czech society presented the basic contours of contemporary life styles as variants life choices (voluntary, temporary, forced, permanent) and social construction of lifestyle (in the context of knowledge of constructivism).
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
Cíl předmětu -
Cílem je seznámení s problematikou životního stylu (odlišení od životního způsobu) , spjatost se sociálním vývojem ( proces modernizace).
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2012)
The aim is to introduce the issue of lifestyle (differentiation from lifestyle) of link with social development (modernization process).
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ke zkoušce:
Předmět je zakončen ústní zkouškou, rozsah požadovaných znalostí odpovídá sylabu. Tematické okruhy k ústní zkoušce budou předány na výuce.
Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně:
- Vypracovat a odevzdat práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.04.2020)
Sylabus -
Životní podmínky a osobnost jedince. Vztah mezi životním stylem a osobní identitou, otázky životní dráhy (kariéry) jedince.
Přehled determinant životního způsobu, symboly životního stylu, eurostyl, problematika vyčerpanosti sociálního kapitálu evropské kultury, kulturní změna, singels, Mcdonaldizace , životní styl a nezaměstnanost, nemoc, stáří,. volný čas a pod.
Životní styl a specifika současné české společnosti. Základní kontury současných životních stylů jako variant životních voleb (dobrovolných, dočasných, nucených, trvalých).
Současné sociologické teorie životního stylu. Sociální konstrukce životního stylu (v kontextu znalosti konstruktivismu), hodnoty a šance životního stylu.
Maslowova hierarchie a sociální adaptace, teorie odcizování (stáří), mezigenerační diskontinuita, výzkumy životního stylu (World Database of Happiness) apod.
Nový životní styl a jeho genderová specifika v ČR.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)
1. Living conditions and individual personality. The relationship between lifestyle and personal identity, career issues of individuals.
2. Overview of the determinants of lifestyle, lifestyle symbols, eurostyle, the issue of exhaustion of social capital of European culture, cultural change, singels, McDonaldization, lifestyle and unemployment, sickness, old age, leisure time and below.
3. Lifestyle and specifics of contemporary Czech society. The basic contours of contemporary life styles as variants life choices (voluntary, temporary, forced, permanent).
4. Contemporary Sociological Theory lifestyle. Social construction of lifestyle (in the context of knowledge constructivism), the values and the chance of life.
5. Maslow's hierarchy and social adaptation, the theory of alienation (old age), intergenerational discontinuity research lifestyle (World Database of Happiness), etc.
6. New lifestyle and gender specifics in the country of Czech Republic.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2012)