|
|
|
||
Studenti se budou se věnovat teoretickým a praktickým otázkám profesionalizace učitelství, modelům a institucionalizaci přípravného a dalšího vzdělávání učitelů. Získají teoretické základy vzdělávaní dospělých a porozumí principu celoživotního vzdělávání. Budou se zabývat aktuálními otázkami profesního rozvoje, kariéry učitelů a systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Poslední úprava: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|
|
||
HARTL,P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha : Karolinum , 1999. HUPKOVÁ, M. profesijná sebareflexia učiteľov. Nitra . PF UKF, 2006. JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky,tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. LAZAROVÁ a kol. Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno " Paido, 2011. MALACH, J. ; ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: OU PedF, 2005. PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství. Praha : UK PedF, 2011. PROCHÁZKA, M.; SOMR,M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých.České Budějovice: V-studio, 2008. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. RABUŠICOVÁ, M.; RABUŠIC, L. (ed.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno : MU, 2008. RABUŠICOVÁ, M. a kol. O mezigeneračním učení. Brno . MU, 2011. SPILKOVÁ, V a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů.Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. ; VAŠUTOVÁ, J. (ed) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : PedFUK, 2008. SPILKOVÁ, V. ; HEJLOVÁ, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha : UK PedF, 2010. STARÝ, k a kol. Učitelé učitelů. Praha : Portál, 2008. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : MU, 1994. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: Utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.
Poslední úprava: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, prezentace k zadaným tématům. Otázky ke zkoušce budou poskytnuty pči prvním setkání. Zkouška je ústní. Poslední úprava: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|
|
||
1. Celoživotní vzdělávání jako princip vzdělávacích soustav, evropský rámec kvalifikací a kvalifikace pedagogických pracovníků. Andragogika disciplíny vztahující se ke vzdělávání dospělých. 2. Profesionalizace učitelství. Přípravné vzdělávání učitelů. Trendy, modely, koncepce, problémy. Strukturované studium učitelství. Studenti a absolventi učitelství. 3. Profesní rozvoj a kariéra učitelů. Současné problémy dalšího vzdělávání učitelů. Vzdělávání pedagogických sborů. Vzdělávání ředitelů škol. 4. Dospělost a její periodizace.Dospělí jako cílová skupina vzdělávání.Životní cyklus a jeho vliv na vzdělávání dospělých. 5. Determinanty vzdělávání a učení dospělých (fyzický stav-smyslová soustava,zdravotní stav, psychický stav-intelekt emoce, paměť, sociální determinanty, hygienické podmínky a vnější vzdělávací podmínky) .Podmínky efektivního učení. Přístupy k učení, motivace a kognitivní styly.Bariéry pro učení a vzdělávání dospělých. 4. Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání. 5. Formy vzdělávání dospělých.Prezenční, kombinované a distanční vzdělávání. Individualizované a individuální vzdělávání a výuka dospělých. 6. Pedagogické zásady vzdělávání dospělých.Vzdělávací potřeby a jejich zjišťování. Kultura vzdělávání dospělých. 7. Specifika vzdělávání učitelů z praxe. Profesní sebereflexe učitelů 8. Projektování programů pro další vzdělávání. Přístupy k hodnocení dospělých. 9. Formy a metody ve vzdělávání dospělých. Aktivizující metody. 10. Učitel/lektor ve vzdělávání dospělých dospělých. Vzdělavatel učitelů ve vysokoškolské přípravě a v dalším vzdělávání učitelů, osobnost, kompetence. Mentoring, supervize, koučování. 11. Specifika vzdělávání seniorů. Instituce a programy. U3V. Poslední úprava: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)
|