|
|
|
||
Kurz je zaměřen na vyučování slohu jako významné složky komunikační výchovy, a to s akcentem na následující oblasti 1 Písemné slohové kompetence; 2 Ústní slohové kompetence; 3 Pragmatické aspekty komunikace.
Studenti získají vědomosti o vztazích mezi funkcí komunikátu, slohovými postupy a útvary, o funkčních stylech, zejména se naučí modelovat vhodné didaktické strategie a zapojovat do výuky ICT technologie a novou přenosovou techniku.
Bude sledována i formativní stránka komunikační a slohové výchovy. Velký důraz bude kladen na současné domácí i zahraniční vývojové tendence a na domácí i zahraniční literaturu.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura: ŠTĚPÁNÍK, S., ŠMEJKALOVÁ, M. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Další literatura: ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. Zahraniční: Učebnice českého jazyka: Časopisy Český jazyk a literatura, Pedagogická orientace, Komenský.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2017)
|
|
||
Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry. Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2017)
|
|
||
Didaktika českého jazyka III Cíle: Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace. Struktura práce 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!) Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována. Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho. RVP ZV pro 2. stupeň ZŠ - očekávané výstupy Žák ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
RVP G - očekávané výstupy Žák - odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (14.09.2017)
|