Půdní biologie - ON2302030
Anglický název: Soil Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (24)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://moodle.pedf.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OPNB2B134B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Půdní biologie si klade za cíl představit studentům půdu jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a půdu nejen obývají, ale také svým působením vytvářejí a přetvářejí. V teoretické části kurzu se studenti seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy; hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí a se základními metodami pedobiologického výzkumu. V terénně-laboratorní části si vyzkoušejí kvantitativní odběr půdních vzorků, izolaci půdních mikroorganismů, extrakci půdních živočichů, rozbor získaného materiálu a jeho determinaci do vyšších taxonomických skupin. Součástí kurzu je také zakládání jednoduchých laboratorních pokusů s půdními živočichy, které mohou být využity i ve výuce na ZŠ a SŠ.  
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2014)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit své posluchače s půdou coby komplexním a unikátním ekosystémem, a především s jeho biotou využitelnou ve středo- a základoškolské výuce.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků, trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici v systému Moodle). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.

 

Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat v prosinci a lednu; v případě potřeby rovněž v únoru.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Literatura

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

http://biologickaolympiada.cz/sekcia/ppravn-texty-bio-kategorie-a-a-b.html

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (1995): Atlas půd České republiky. Vydavatelství Českého geologického ústavu.

http://www.geology.cz/1919/historie/publikace/1995-atlas-komplet-web.pdf

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice - Skripta, Olomouc.

http://ekologie.upol.cz/ad/tuf/pdf/papers/Tuf2013-Praktika.pdf

 

 

Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2014)
Požadavky ke zkoušce

Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků, trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici v systému Moodle). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.

 

Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat v prosinci a lednu; v případě potřeby rovněž v únoru.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Sylabus

Náplň přednášek

Poznámka: přednášek bude celkem 6 v délce 2 vyučovacích hodin

1. Seznámení s náplní kurzu; vymezení oboru půdní biologie; srovnání přístupů pedologie x pedobiologie; co je a není půda; specifika půdy oproti vodním a epigeickým biotopům; půdotvorní činitelé; zdroje energie a živin v půdě; význam půdy pro lidskou společnost; ochrana půdy; ekologické zemědělství

2. Základní složky půdy, půdní profil, zonální x azonální půdy, půdní typ x půdní druh, základní vlastnosti půdy, souvislost vzniku půdních typů, geologického podloží a klimatu, textura a struktura půdy na makroskopické a mikroskopické úrovni; organominerální komplexy; význam jílových minerálů; sorpční vlastnosti půdy; půdní vzduch; půdní roztoky; souvislost struktury půdy a činnosti živých organismů

3+4. Přehled základních chemických a biochemických procesů v půdě; rozklad mrtvé organické hmoty v půdě; vznik a různé formy humusu; význam humusu v půdě; přehled základních půdních typů (důraz na půdy v ČR).

5. Přehled hlavních skupin půdních organismů (edafonu) v souvislosti s jejich rolemi v půdě a adaptacemi na půdní prostředí, pro každou skupinu základní metody studia - půdní fauna; velikostní třídění půdní fauny, systematický přehled dominantních skupin.

6. Půdní fauna - dokončení; půdní mikroflóra a metody jejího studia; interakce mezi různými skupinami organismů (mykorhizní symbióza a další interakce organismů v rhizosféře, predační vztahy, forézie atd.).

Přehled úloh pro praktická cvičení

Poznámka: praktická cvičení budou probíhat ve 2 paralelních skupinách po max. 12 studentech. Délka jednotlivých cvičení je 3 vyučovací hodiny. Některé dlouhodobější úlohy budou rozfázovány do více cvičení - římská čísla cvičení jsou uvedena v závorkách. Studenti budou pracovat převážně ve dvojicích a během cvičení se budou střídat u různých úloh.

1. Demonstrace základních metod kvantitativního x kvalitativního odběru půdních vzorků, ukázky půdních sond a zemních pastí. (I)

2. Prosev lesní hrabanky, pozorování získaných živočichů (I)

3. Demonstrace živého vzorku vyextrahované půdní mezofauny pomocí stereomikroskopu s připojenou kamerou (I)

4. Extrakce vlastních přinesených semikvantitativně odebraných vzorků půdy (I+II)

5. Kvalitativní rozbor získaných vzorků půdní mezofauny živočichů, determinace podle jednoduchých určovacích klíčů (II)

6. Příprava dočasného mikroskopického preparátu půdního roztoče v kyselině mléčné a trvalého preparátu chvostoskoka v liquido de Fauré (II)

7. Gravimetrické orientační stanovení momentní půdní vlhkosti (I+III)

8. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - důkaz, že žížaly zatahují listy do půdy, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (I, III, IV)

9. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - vliv stínek na mechanickou dekompozici listového opadu, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (II, III, IV)

10. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - stanovení produkce CO2 v půdě při různých teplotách - absorpce CO2 pomocí roztoku NaOH, následná titrace zbylého NaOH pomocí HCl (III, IV)

11. Stanovení reakce půdního výluhu pomocí kapesního pH-metru - aktivní a výměnné pH (III)

12. Modelový školní pokus - důkaz přítomnosti životaschopných mikroorganismů na povrchu těla a v exkrementech stínek, selektivita živných médií - oplach mikroorganismů z povrchu těla stínky, příprava suspenze z exkrementu stínky, příprava živných médií, výsev na agarové plotny (porovnání peptonu a sladinového extraktu) (III, IV)

13. Mikroskopování nebarvených preparátů z narostlý kolonií mikroskopických hub a bakterií, využítí fázového kontrastu (IV)

14. Závěrečná diskuse výsledků (IV)

Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (20.01.2011)
Studijní opory

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

http://biologickaolympiada.cz/sekcia/ppravn-texty-bio-kategorie-a-a-b.html

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (1995): Atlas půd České republiky. Vydavatelství Českého geologického ústavu.

http://www.geology.cz/1919/historie/publikace/1995-atlas-komplet-web.pdf

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice - Skripta, Olomouc.

http://ekologie.upol.cz/ad/tuf/pdf/papers/Tuf2013-Praktika.pdf

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)