PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II - ON2302014
Anglický název: Pedagogical practice II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:0,E:1,X:0
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Prerekvizity : ON2302009
Záměnnost : O02302047
Je záměnnost pro: OPNB2B110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Souvislá pedagogická praxe II probíhá ve čtyřech fakultou stanovených týdnech zimního semestru (https://1url.cz/5Mr4H). V tomto období student souvisle navštěvuje vybranou střední školu, kde absolvuje deset náslechových hodin ve výuce biologie. Následně odučí deset vlastních vyučovacích hodin biologie. O všech vyučovacích hodinách si vede student záznamy do Deníku z praxe. Student má povinnost informovat garanta praxe o svém působení na střední škole zasláním platného rozvrhu hodin. Během praxe proběhne hospitace s reflexí některého z vyučujících KBES. Zápočet je podmíněn odevzdáním deníku z praxe (záznamy z náslechů, vlastní přípravy na hodinu), kladným hodnocením fakultního učitele, kladným hodnocením hospitujícího z KBES a aktivní účastí na závěrečném kolokviu. Před začátkem semestru jsou studenti vždy e-mailem informováni o průběhu Souvislé pedagogické praxe II, a je jim zaslán harmonogram praxe pro aktuální semestr, přičemž veškeré termíny uváděné v úvodním e-mailu jsou závazné.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Podmínky zakončení předmětu -

PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Literatura -

Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha.

Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291.

Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha.

Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha.

Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha.

Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha.

Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha.

Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha.

Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Požadavky ke zkoušce -

PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Sylabus -

Souvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo v odpovídajících vyšších ročnících osmi- a šestiletých gymnázií vždy v průběhu čtyř fakultou stanovených týdnů. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.

 

Plánování:

- souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě s garantem praxe lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

- student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

- je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále, viz Podmínky k zakončení předmětu)

 

Realizace:

- během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout deset náslechů ve výuce přírodopisu/biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), deset samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

- student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

- Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

 

Hodnocení studentů:

- fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování (formulář studentům poskytne garant praxe)

- praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz sekce Podmínky k zakončení předmětu)

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Studijní opory

Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha.

Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291.

Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha.

Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha.

Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha.

Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha.

Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha.

Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha.

Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK