Cílem předmětu je transformace lingvistických poznatků, které studenti získali
v bakalářském studiu, do didakticky efektivních forem přizpůsobených potřebám a schopnostem žáků. Studenti poznávají
teoretické základy výuky základních komponentů anglického jazykového systému a v historickém průřezu se seznamují s
teoriemi a metodami, které významně ovlivnily zejména paradigmata výuky gramatiky a lexika (např. metoda
gramaticko-překladová, behaviorismus a metoda audiolingvální, lexikální přístup).
V rámci teoreticky zaměřených přednášek je pozornost věnována především rozvoji tzv. profesního vidění studentů, tj. schopnost identifikovat / vidět vybrané aspekty výuky anglického jazyka (noticing) a schopnost viděné diskutovat s oporou v teorii, tzv. uvažovaní založené na vědění (knowledge based reasoning). Vybrané diskuse probíhají nad praktickými ukázkami výuky, a to jak videozáznamy hodin, tak prostřednictvím návštěv/y reálné výuky.
V seminářích jsou vedeni k tomu, aby si uvědomili své vlastní prekoncepty. Vědomosti, dovednosti a postoje rozvíjejí
diferencovaným studiem literatury, partnerským učením, simulacemi typických učebních strategií, vrstevnickým vyučováním
a reflexí. Vytvářejí si osobní soubory účinných aktivit rozvíjejících komunikativní jazykové kompetence.
Poslední úprava: KOSTK7AF (11.06.2015)
The aim of this course is to transform linguistic knowledge gained in the bachelor?s study into didactically effective forms
adapted to the pupils? needs and abilities. Students will learn the theoretical basics of teaching key components of the
English language system and will be introduced to the theories and methods that significantly influenced the paradigm of
teaching grammar and lexis (e.g., grammar-translation method, behaviourism and the audio-lingual method, lexical approach).
Students will be encouraged to become aware of their own preconceptions. Their knowledge, skills and attitudes will be
developed through differentiated literature study, partner teaching, simulations of typical teaching strategies, peer teaching
and reflection. They will create their own portfolio of effective teaching activities developing communicative language
abilities.
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (05.05.2009)
Literatura
Povinná literatura:
LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Language: From Grammar to Grammaring. Boston: Thomson & Heinle, 2003.
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014.
THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow. England: Pearson Education Limited, 1999.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Pearson Education India, 2006.
Doporučená literatura
BYGATE, M.; TONKYN, A.; WILLIAMS, E. (Eds.) Grammar and the Language Teacher. Hemel Hempstead: Prentice Hall, 1994. COADY, J.; HUCKIN, T. (Eds.) Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. ELLIS, R. SLA Research and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1997. ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994. KELLY, G. How to Teach Pronunciation. Harlow: Longman, 2000. NATION, I.S.P. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ODLIN, T. (ed.) Perspectives on Pedagogical Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. PURPURA, J. Assessing Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. READ, J. Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. SCHMITT, N.; McCARTHY, M. (Eds.) Vocabulary: Description, Acquisition and Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. SKEHAN, P. A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998. STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. YULE, G. Explaining English Grammar. Oxford : Oxford University Press, 1998.