Souvislá pedagogická praxe II - ON1302014
Anglický název: Pedagogical praxis II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 28 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON2302014
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Prerekvizity : ON1302009
Je záměnnost pro: OPNB2B110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Souvislá pedagogická praxe II probíhá ve čtyřech fakultou stanovených týdnech zimního semestru. V tomto období student souvisle navštěvuje vybranou střední školu, kde absolvuje 10 náslechových hodin ve výuce biologie. Následně odučí 10 vlastních vyučovacích hodin přírodopisu. O všech vyučovacích hodinách si vede student záznamy do Deníku z praxe. Student má povinnost informovat garanta praxe o svém působení na základní škole zasláním platného rozvrhu hodin. Během praxe proběhne hospitace s reflexí některého z vyučujících KBES. Zápočet je podmíněn odevzdáním deníku z praxe (záznamy z náslechů, vlastní přípravy na hodinu), kladným hodnocením fakultního učitele, kladným hodnocením hospitujícího z KBES a aktivní účastní na závěrečném kolokviu. Před začátkem semestru jsou studenti vždy e-mailem informováni o průběhu Souvislé pedagogické praxe I, a je jim zaslán harmonogram praxe pro aktuálním semestr, přičemž veškeré termíny uváděné v úvodním e-mailu jsou závazné.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Podmínky zakončení předmětu

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Literatura

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Poslední úprava: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
Požadavky ke zkoušce

-          100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)

-          Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

-          Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

-          Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

-          Uskutečněná hospitace s reflexí

-          Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
Sylabus -

Souvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo vyšších ročnících gymnázií vždy během čtyřech fakultou stanovených týdnech. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr

Plánování:

-          souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

-          student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

-          je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále viz Podmínky k zakončení předmětu)

Realizace:

-          během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout 10 náslechů ve výuce biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), 10 samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

-          student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

-          Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

Hodnocení studentů:

-          fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování

Praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz Podmínky k zakončení předmětu).

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
Studijní opory

Helus,Z. (1982: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN.Praha.

Helus, Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie,20:(6):289-291.

Helus,Z.(1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity.Pedagogika.Praha.

Komenský,J.,A.( 1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.

Peseschkian,N.(1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál. Praha .

Matějček,Z.(1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál. Praha.

Mádrová, E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál. Praha.

Coleman,R., Gilles,B. (2001): 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. Management Press.

Čáp, J,. Mareš, J.(2001):Psychologie pro učitele. Portál. Praha.

Lewis,D (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing.Praha.

Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.

Rieger,Z.(2000): Jak vidíme děti. Kurs RIAPS (nepublikováno)

Řezníček, J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)