V poslední době jsme svědky zhoršování vzdělávacích výsledků českých žáků v přírodovědných předmětech, tedy
v oblasti, kde jsme ještě v minulé dekádě patřili ke světové špičce. Současně čelíme nezájmu mladých lidí o
studium přírodovědných předmětů. To vše významně ohrožuje budoucnost našeho národního hospodářství.
Seminář se zaměřuje na různé méně běžné možnosti, jak zpřístupňovat svět přírodních věd a techniky dětem, a to
již od mladšího věku. Klade si za cíl především ukázat jednoduché a přitom zajímavé činnosti, které může učitel
bez nároků na složité pomůcky a vybavení provádět s dětmi již v mateřské školce, běžné třídě prvního stupně nebo
školní družině. Zaměříme se na obory, které nejsou na naší fakultě zastoupeny samostatnými pracovišti a jsou pro
děti zajímavé (astronomie a kosmonautika, meteorologie, fyzika) nebo jsou aktuální pro porozumění současné
společnosti (solární a jaderná energetika, technické aspekty ochrany životního prostředí, technické základy
telekomunikací a médií). Proto jádrem předmětu budou na jedné straně jednoduché pokusy, řešení úloh a otázek,
které děti kladou, exkurze s vědeckotechnickou tématikou. K jednotlivým činnostem/pokusům budou poskytovány
výklady poskytující jednak porozumění prováděným činnostem, jednak uvádějící do světa vědy a techniky
prostřednictvím zajímavých příběhů významných osobností.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)
Recently we have witnessed the deterioration of educational results of Czech pupils in science, an area in which we belonged to world leaders in the last decade. At the same time we face a lack of interest of young people to study science subjects. All this significantly threatens the future of our national economy. The seminar focuses on various less common ways how to access the world of science and technology to children from very little age. It aims primarily to show simple and interesting activities that the teacher can carry out without the need for complex tools and equipment in the kindergarten, regular primary school classroom or school club. We will focus on fields that are not represented at our faculty as separate departments, but are still interesting for children (astronomy and astronautics, meteorology, physics) or are important for understanding of contemporary society (solar and nuclear energy, the technical aspects of environmental protection, telecommunications and media). Therefore, the core of the course will be simple experiments, solving problems and questions that children ask and excursions. The activities / experiments will be provided with interpretations which will enable understanding of the activities carried out and show the world of science and technology through exciting stories of prominent personalities.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).
Poslední úprava: DVORD4AP (04.02.2013)
Literatura
Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Praha : ÚIV 2008.
Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základní školy. Praha : ÚIV 2010.
Různé sbírky nápadů a přírodovědných činností pro děti (bude upřesněno na přednášce).
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)
Požadavky ke zkoušce
Předmět se ukončuje zápočtem. Podmínkou je účast na celé blokové výuce (1 den) a současně splnění dvou ze tří následujících úkolů: 1. Připravit krátkou prezentaci s tipem na exkurzi s tématem vědy a techniky pro žáky, s nimiž student má praktické zkušenosti. 2. Připravit a demonstrovat jednoduchý pokus z oblasti fyziky, techniky apod., vysvětlit demonostrovaný jev a jeho využití. 3. Preneztovat přepis rozhovorů se dvěma žáky směřujícími ke zjištění dětského pojetí vybraného jevu (metodologie rozhovoru bude vysvětlena ve výuce).
Poslední úprava: DVORD4AP (04.02.2013)
Sylabus
1. Příběh moderní vědy a techniky. 2. Co patří do přírodovědné gramotnosti. 3. Dětské koncepce přírodních jevů a práce s nimi. 4. Pokusy a pozorování s dětmi, zajímavé přírodovědné problémy (voda, vzduch, elektřina a magnety, světlo, meteorologické jevy, hvězdná obloha). 5. Věda a technika v moderní společnosti (kontroverzní témata - jaderná energetika a energetika obecně, robotika?). 6. Věda a technika v umění a kultuře. 7. Vycházky a exkurze (infrastruktura města - technologie a inženýrské sítě, Prahou za astronomickými památkami, průmyslové dědictví Prahy a jejího okolí).
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)