Zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělání je ústředním tématem vzdělávacích politik všech vyspělých zemí. V tomto kurzu se budeme zabývat tím, co spravedlivý přístup ke vzdělání znamená, jaké klade požadavky na organizaci vzdělávacího systému i na práci učitelů. Cílem kurzu je podrobit současné vzdělávání v České republice kritické analýze, a to na základě zjištění empirických výzkumů i srovnání se vzdělávacími systémy jiných zemí. Budeme se podrobně věnovat selektivnosti českého vzdělávacího systému (víceletá gymnázia, výběrové školy, "zvláštní školy"), otázkám přístupu ke vzdělání pro různé skupiny žáků (sociálně-ekonomická podmíněnost dosaženého vzdělání, vzdělanostní nerovnosti), vzdělávání Romů v českém vzdělávacím systému, ale také tomu, co žáci považují za spravedlivé a jaké nespravedlivosti ve škole zažívají, jak vypadá spravedlivé hodnocení žáků a nespravedlivostí spojenou s udělováním odměn a trestů. Blíže jsou jednotlivá témata rozepsána v sylabu kurzu.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
Ensuring equitable access to education is a central issue of the educational policies of developed countries. In this course we will discuss what fair access to education is, what demands it sets for the organization of the education system and the work of teachers. The aim of the course is to critically analyse current education in the Czech Republic, on the basis of the empirical research findings and comparison of the educational systems of other countries. We will give details of the selectivity of the education system (grammar schools, selective schools, "special schools"), issues of access to education for different groups of pupils (socio-economic conditionality of education, educational inequality), education of the Roma in the Czech educational system, but also we will be concerned with unfairness associated with granting of rewards and punishments, what students consider to be fair and what injustice they experience at school and what a fair assessment is. You can find detailed topics in the course syllabus.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
Literatura
Gabal, I. et al. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorbční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.
Greger, D.; Ježková, V. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha : Karolinum, 2006.
Greger, D. Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků. In WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: PAIDO, 2004, s. 362-370.
Matějů, P.; Straková, J. (eds.) (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.
Poslední úprava: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (11.10.2009)
Sylabus
Témata kurzu:
1. Spravedlivost ve vzdělávání: základní pojmy a teorie.
rozdíl mezi rovností a spravedlivostí.
základní přehled k pojetí spravedlivosti (utilitarismus, Rawlsova teorie spravedlnosti, libertariáni - F.A. Hayek, R. Nozick)
3 pojetí konceptu rovnosti příležitostí ve vzdělávání - rovnost v přístupu ke vzdělávání, rovnost podmínek vzdělávání, rovnost výsledků vzdělávání
vzdělanostní nerovnosti a teorie jejich vysvětlení - modernizační teorie a sociálně-psychologický model Blaua a Duncana, teorie kulturní a sociální reprodukce (Bourdieu, Bernstein, Bowles a Gintis), teorie racionálního jednání (Boudon, Goldthorpe, Breen)
inkluzívní vzdělávání
2. Časná diferenciace žáků v ČR a její dopady na kvalitu a spravedlivost vzdělávání - mezinárodní srovnání
vysvětlení pojmů vnější a vnitřní diferenciace, její výhody a nevýhody, příklady v ČR
co říkají výzkumy o důsledcích rozdělování žáků do různých typů škol podle jejich schopností?
znovu-zavedení víceletých gymnázií v ČR v roce 1990 a následné pokusy o jejich zrušení.
seznámení s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS - dosahují země, které rozdělují žáky do různých typů škol v rámci povinné školní docházky lepší výsledky vzdělávání než země, které takové rozdělování neprovádí?
3. Jak se pozná spravedlivý vzdělávací systém?
porovnávání spravedlivosti vzdělávacích systémů různých zemí na základě systému indikátorů
ukázka porovnání spravedlivosti vzdělávacích systémů všech 27 států EU - jak si stojí ČR a je Finsko skutečně šampión?
jak se pozná spravedlivá škola?
4. Vzdělávání Romů v ČR - opatření české vzdělávací politiky a jejich (ne)účinnost
seznámení se situací vzdělávání Romů v ČR;
opatření na podporu vzdělávání romských žáků - Asistenti učitele, přípravné ročníky aj.
jak dál?
5. Přístup k různým skupinám znevýhodněných žáků v Evropě
různé přístupy ke vzdělávání imigrantů, sociokulturně znevýhodněných žáků, podpora integrace a sociální koheze
přístupy orientované na podporu znevýhodněných oblastí (area-based approach např. Anglie EAZ nebo EPA, Francie - ZEP), přístupy ke znevýhodněným sub-populacím (imigrantům aj.)
příklady pozitivní diskriminace či afirmativní akce v různých vzdělávacích systémech EU (např. multi-agency wokring, komunitní školy aj.)
6. Co žáci považují za spravedlivé a co chtějí od svých učitelů?
prezentace výsledků mezinárodního výzkumu srovnání ČR, Anglie, Belgie, Francie, Itálie
spravedlivost hodnocení a udělování pochval a trestů