Cílem předmětu je poskytnout hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů vzdělávací oblasti informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Vymezuje pojem informační výchovy, analyzuje postavení ICT a informační výchovy v kurikulu ZŠ a SŠ, seznamuje s principy Piagetova konstruktivismu a Papertova konstrukcionismu pro potřeby informační výchovy. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení učitele pro potřeby plnění cílů informační výchovy a výuky ICT předmětů ve školní praxi. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny, aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informační výchově. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informační výchovy s ICT. Pozornost je věnována také taxonomii učebních úloh a učebnicím pro výuku informatiky a ICT předmětů.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
The course struggles to provide the theoretical basis of information didactics focused on foundations, needs and specifics of ICT education and on putting into practice of educational goals of information education in primary and secondary schools. It introduces a concept of information education, analyses a role and importance of ICT and information education in curriculum for primary and secondary schools. A great attention is given to explanaition of principles of Piaget‘s constructivism and Papert‘s constructionism in a context of information education. The course encourages teacher’s didactics thinking development to be able to achieve objectives of information and ICT education in school practice. It follows fundamental pedagogy-psychological branches, applies and develops its findings in information education. It put emphasis on system understanding of instruction; it clarifies application and integration approach and interpretation of information education based on ICT. A theory of learning assignment taxonomy and analysis of texbooks for Informatics and ICT education forms an integral part of this course.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)
Literatura -
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966 de BONO, E. Six Thinking Hats. Penguin Books, 2008. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš. DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. Informatika. Základní úroveň obtížnosti. Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2011/2012. MŠMT, 2010. http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html. Informatika. Vyšší úroveň obtížnosti. Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2011/2012. MŠMT, 2010. http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005. kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdf SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966 Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš. DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005. kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006. kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdfSILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Sylabus -
1. DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy. 2. POSTAVENÍ INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT V KURIKULU ZŠ A SŠ. 3. VYBRANÉ VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE 4. KONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY K INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ. Východiska Piagetova konstruktivismu, Papertova konstruktivismus a logovské kultury. 5. TAXONOMIE UČEBNÍCH ÚLOH PRO VÝUKU INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT 6. HLAVNÍ CHARAKTERISTIKY, ANALÝZA A HODNOCENÍ UČEBNIC PRO VÝUKU INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)
1. DIDACTICS OF ICT AND ITS MATTER OF STUDY Main topics and goals of didactics of ICT, its concept and importance for teaching. Iformatics, information and ICT education as an integral component of general ant its position in educational system. 2. INFORMATICS, ICT AND INFORMATION EDUCATION IN A CURRICULUM FOR PRIMARY AND SENODARY SCHOOL EDUCATION 3. REPRESENTATIVE TEACHING METHODS AVAILABLE FOR INFORMATION, INFORMATICS AND ICT EDUCATION 4. CONSTRUCTIVIST APPROACHES TO INFORMATION, INFORMATICS AND ICT EDUCATION Main ideas of Piaget’s constructivism, Papert‘ s constructionism and logo culture and approaches 5. TAXONOMY OF ASSIGNMENTS FOR INFORMATION, INFORMATICS AND ICT EDUCATION 6. MAIN CHARACTERISTICS AND CRITERIAS FOR ANALYSIS AND EVALUTION OF TEXTBOOKS FOR INFORMATION, INFORMATICS AND ICT EDUCATION
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)