Vymezení předmětu Výtvarná výchova, jeho vnitřní členění a prostředky. Činnosti ve Výtvarné výchově (vnímání, tvorba, imaginace, komunikace).
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (17.02.2015)
Introduction to art education. Understanding of the specificity of visual perception, expression and feeling and their role in
childrens developement in today visaul culture. Ways of preparing after school activities for children.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Cíl předmětu -
Studenti se seznámí s výchovnými a vzdělávacími možnostmi výtvarných činností ve volném čase a osvojí si zásady realizace těchto možností.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.01.2013)
Aim of this course is to introduce contemporary art education, its theory and praxis. It also aims to explain the specifity of art perception and creation for childrens developement. It explains basic terms, themes and issues of art education in relation to after school activities.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Literatura -
ADAMEC,J; BLÁHA, J.; ŠMAŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha, Práce 1993 - 1996 HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7 ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Metody výuky -
seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
seminary
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Požadavky ke zkoušce -
Vypracování seminární práce podle instrukcí zadaných v semináři.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (17.02.2015)
literature, to be specified on the lecture, short reflection
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Sylabus -
Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Možnosti využití principů výtvarné výchovy v realizaci zájmové činnosti dětí a mládeže. * Teorie: * 1. Výtvarné vnímání a vyjadřování Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. * 2. Výtvarná výchova Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (17.02.2015)
Visual perception, imagination and expression in the context of contemporary visual culture. Todays art education and its place in educational process. Therapeutical possibilities of art education. After school activities and art eduvcation.
Theory:
1. Visual perception, expression and imagination
Visual culture, perception, feelings, visual thinking, visual expression. Art amd childrens art. Creativity, fantasy and spontaneity.
2. Art education
Educational content of art education. Art education and its role in childrens developement. Artefiletics.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)