Předmět se zaměřuje na teoretické a praktické aspekty školského managementu v kontextu vzdělávacích institucí. Studenti získají hlubší povědomí o konceptech, strategiích a dovednostech potřebných pro efektivní vedení ve školství. Témata zahrnují analýzu kurikulárních dokumentů, řízení pedagogického procesu, právní rámec školství, manažerské funkce a kompetence, aktuální problémy školského managementu, veřejné vztahy a význam kultury školy. Předmět umožňuje studentům porozumět komplexnímu prostředí školského managementu a představuje jim podmínky pro úspěšné řízení a vedoucí role ve vzdělávání.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
The course focuses on the theoretical and practical aspects of school management in the context of educational institutions. Students will gain a deeper understanding of the concepts, strategies and skills needed for effective leadership in education. Topics include curriculum document analysis, management of the educational process, the legal framework of education, managerial functions and competencies, current issues in school management, public relations, and the importance of school culture. The course enables students to understand the complex environment of school management and introduces them to the conditions for successful management and leadership roles in education.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili a uměli aplikovat základní informace a dovednosti související s řízením ve školství, znali východiska pro řízení pedagogického procesu, základní kurikulární dokumenty, základní legislativu a další aktuální aspekty pojící se se školským managementem.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Splnění zadaných úkolů + test
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Literatura
FRYČ, J., MATUŠKOVÁ, Z., KATZOVÁ, P. et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. 120 s. ISBN 978-80-87601-47-1.
MATOUŠ, Z. et al. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 150 s. ISBN 978-80-907809-3-4.
TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vyd.Praha: Wolters Kluwer, 2017. 134 s. ISBN 978-80-7552-842-1.
VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management andMarketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Com, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.
VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1.
VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0.
Řízení školy, odborný časopis, Wolters Kluwer Praha, 2020-2024 (+ online aplikace Magistr)
SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu I [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-i
SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu II [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-ii
BERG, G. a M. POL, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
HEJLOVÁ, D. Public relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9876-9.
OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.
TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.
VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/58471/1/2.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)
Sylabus
Konceptualizace školského managementu jakou součást managementu vzdělávání
Systém kurikulárních dokumentů a aktuální strategické dokumenty
Řízení pedagogického procesu: Nástroje ŘPP, kvalitní škola, evaluace a autoevaluace, ŠVP, sdílení pedagogického procesu, funkce školy a cíle vzdělávání
Základní manažerské funkce a kompetence manažera
Marketing, PR a kultura školy
Legislativní aspekty školského managementu a vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků
Aktuální problémy školského managementu
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (24.01.2025)