PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy andragogiky a gerontogogiky - OKNZ1U039B
Anglický název: Introduction to Andragogy and Gerontagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Danuše Dvořáková
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace
Anotace Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí. Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti. Hlavní témata přednášek 1. Vznik a vývoj andragogiky a gerontagogiky; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení 2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy 3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní a sociální andragogika, speciální andragogika 4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých 5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989 6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání 7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých 8. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence 10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých a seniorů (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých) 11. Konceptualizace a vědní ukotvení gerontagogiky (mezigenerační učení, stárnutí populace) 12. Specifika edukace seniorů - východiska, principy, možnosti a formy vzdělávání
Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
Literatura

Povinná literatura: 

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3.

Doporučená literatura:

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.

HATÁR, C. Seniori v systéme rezidenciálnej sociální edukačnej starostlivosti. Praha: Rozlet a Česká andragogická společnost, 2011. 130 s. ISBN 978-80-904824-1-8.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2015. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7.

RABUŠICOVÁ, Milada. Učení a vzdělávání dospělých: kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. ISBN 978-80-271-3914-9.

Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.)

Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (20.02.2025)
Studijní opory

http://vmu.pedf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=223

FutureBooks

https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma990024378660106986&context=L&vid=420CKIS_INST:UKAZ&lang=cs&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=any,contains,teorie%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20dosp%C4%9Bl%C3%BDch&offset=0

Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
Výsledky učení
  1. Analyzovat historický vývoj vzdělávání dospělých a jeho klíčové milníky v kontextu společenských, kulturních, ekonomických a politických vlivů.
  2. Definovat základní andragogické pojmy a teorie, včetně konceptů celoživotního vzdělávání a učící se společnosti, a vysvětlit jejich význam pro současnou praxi.
  3. Kriticky zhodnotit aplikované a hraniční andragogické disciplíny (např. profesní, kulturní, sociální a speciální andragogika) s důrazem na jejich praktické využití.
  4. Navrhnout vzdělávací program pro dospělé, který zohledňuje jejich specifické vzdělávací potřeby a současné trendy, jako jsou digitalizace a e-learning.
  5. Posoudit roli vzdělavatele dospělých v rámci androdidaktiky a charakterizovat jeho klíčové kompetence a formální kvalifikační požadavky.
Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK