V rámci výuky bude představen vývoj civilní ochrany a úkoly zejména veřejné správy při zajišťování bezpečnosti. V úvodu předmětu jsou studentům prezentovány nejdůležitější právní předpisy a vymezení základních pojmů uvedených témat. Je řešeno začlenění problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí do rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. V procesu studia si studenti osvojí poznatky k realizaci správného chování při mimořádné události, svépomoci a vzájemné pomoci, základní dovednosti a znalosti, jak předcházet mimořádným událostem a jak chránit sebe a svěřené žáky v případě jejího vzniku. Předmět je zakončen písemným testem z probírané problematiky.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (23.09.2019)
The course will introduce the development of civil protection and the tasks of public administration in ensuring security. At the beginning of the course, students are presented with the most important legal regulations and definitions of basic concepts of these topics. The integration of the issue of human protection under common risks and emergencies into the framework educational programs for basic education is addressed. In the study process, students will acquire knowledge to implement the correct behavior in an emergency, self-help and mutual assistance, basic skills and knowledge of how to prevent emergencies and how to protect themselves and students in the event of its occurrence. The course ends with a written test on the issues discussed.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu „Ochrana obyvatelstva“ je poskytnout studentům základní informace, které se týkají opatření ochrany obyvatelstva, problematiky integrovaného záchranného systému (IZS), první pomoci, dopravní výchovy a přípravy obyvatelstva k obraně státu.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
The aim of the course "Protection of the population" is to provide students with basic information concerning measures to protect the population, issues of integrated rescue system (IRS), first aid, traffic education and preparation of the population for the defense of the state.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Deskriptory -
Celková časová zátěž studenta
113,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži
4 až 5
Přidělené kredity
4
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Přednášky:
2
Cvičení:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
The aim of the course "Protection of the population" is to provide students with basic information concerning measures to protect the population, issues of integrated rescue system (IRS), first aid, traffic education and preparation of the population for the defense of the state.Total time load of the student 113.0Amount of credits corresponding to time load 4 to 5Allocated credits 4Completion ExDirect teachingLectures: 2Exercises: 0Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 60 minutesExpected preparation time for 1 exercise 0 minutesSelf-study of literature (per semester) 20 hoursWork with study materials (per semester) 20 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hoursFulfillment of the subjectSeminar work 0 hoursPreparation for credit 15 hoursExam preparation and 0 hour exam
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Účast na výuce (90%), absolvování písemného zápočtového testu. Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Attendance at lessons (90%), passing a written credit test.Requirements for completing the course (credit or exam) are clearly based on the content of the syllabus, annotation and studied notified list of literature in the description of the course in the SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Literatura -
Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky.
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně.
Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany.
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020, schválená usnesením vlády č. 165, ze dne 25. února 2008.
Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů, č.j.: 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003.
SKALSKÁ, K., HANUŠKA, Z. a DUBSKÝ, M. Integrovaný záchranný systém a požární ochrana, Modul I. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2010. ISBN 978-80-86640-59-4.
DLOUHÝ, M. a kol. Krizová komunikace v zátěžových situacích. Praha: UK, FTVS, 2014. ISBN 978-80-8764712-7.
ŠILHÁNEK,B. a DVOŘÁK, J. Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2003. ISBN 80-86640-12-4.
LINHART, P. a ŠILHÁNEK, B. Ochrana obyvatelstva v Evropě. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2005. ISBN 80-86640-55-8
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (23.09.2019)
Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky.
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně.
Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany.
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020, schválená usnesením vlády č. 165, ze dne 25. února 2008.
Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů, č.j.: 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003.
SKALSKÁ, K., HANUŠKA, Z. a DUBSKÝ, M. Integrovaný záchranný systém a požární ochrana, Modul I. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2010. ISBN 978-80-86640-59-4.
DLOUHÝ, M. a kol. Krizová komunikace v zátěžových situacích. Praha: UK, FTVS, 2014. ISBN 978-80-8764712-7.
ŠILHÁNEK,B. a DVOŘÁK, J. Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2003. ISBN 80-86640-12-4.
LINHART, P. a ŠILHÁNEK, B. Ochrana obyvatelstva v Evropě. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2005. ISBN 80-86640-55-8
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (29.09.2021)
Témata: 1. Úvod do studia, cíle výuky, studijní materiály a organizace výuky. Historie civilní obrany a ochrany, Ženevské úmluvy a dodatkové protokoly, právní předpisy. Mimořádné události (MU), klasifikace MU, možná ohrožení v ČR a v zahraničí, předcházení vzniku, reakce, nejčastější MU v ČR. Identifikace rizik spojených s pořádáním školních aktivit ve škole i mimo.2. Integrovaný záchranný systém, základní a ostatní složky, možnosti spolupráce při vzdělávacích aktivitách.3.Opatření ochrany obyvatelstva – varování, ukrytí, evakuace, nouzové přežití, individuální ochrana. Zásady aplikace jednotlivých opatření v rámci školních aktivit. 4. Tísňové volání, komunikace při mimořádných událostech, psychosociální pomoc. 5. Rámcové vzdělávací programy pro další vzdělávání a začlenění problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. 6. Didaktické pomůcky pro výuku OČBRMU – technické, audiovizuální, interaktivní, edukativní materiály, učebnice, metodické listy, výchovné deskové hry a další pomůcky pro výuku. 7. Péče o zdraví I. Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování při MU ohrožující život a zdraví jedinců i celých skupin obyvatelstva. 8. Péče o zdraví II. První pomoc. 9. Prevence kriminality, dětská kriminalita. 10. Základní dětská bezpečnost, bezpečnostní architektura. Ochrana „měkkých cílů“. 11. Objektová bezpečnost školských zařízení. 12. Zásady chování při agresivním napadení útočníkem v prostorách školy.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Topics: 1. Introduction to study, teaching objectives, study materials and organization of teaching. History of civil defense and protection, Geneva Conventions and Additional Protocols, legislation. Extraordinary events (MU), classification of MU, possible threats in the Czech Republic and abroad, prevention of occurrence, reactions, the most common MU in the Czech Republic. Identification of risks associated with the organization of school activities in and out of school.2. Integrated rescue system, basic and other components, opportunities for cooperation in educational activities.3. Measures to protect the population - warning, hiding, evacuation, emergency survival, individual protection. Principles of application of individual measures within school activities. 4. Emergency calls, emergency communication, psychosocial assistance. 5. Framework educational programs for further education and integration of issues of human protection in common risks and emergencies. 6. Didactic aids for teaching OČBRMU - technical, audiovisual, interactive, educational materials, textbooks, methodical sheets, educational board games and other teaching aids. 7. Health care I. Prevention in health care, safe behavior at MU endangering the life and health of individuals and entire groups of the population. 8. Health care II. First aid. 9. Crime prevention, child crime. 10. Basic child safety, safety architecture. Protection of "soft targets". 11. Object safety of school facilities. 12. Principles of behavior in the event of an aggressive attack by an attacker on school premises.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Studijní opory -
Odkaz na kurz v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7746
Odkaz: http://bezport.kr-karlovarsky.cz/file/4073/, zvolit - modul E - volně přístupný bez hesla (pdf)
Odkaz: https://www.hzscr.cz/docDetail.aspx?docid=21657680&doctype=ART zvolit - modul D, G, I - volně přístupný bez hesla (pdf)
Odkaz: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=239&r=2000 - Zákon 239/2000 Sb.Text předpisu je volně přístupný na těchto níže uvedených stránkách:
Sbirka zakonu (PDF, 1 MB) Portál veřejné správy Sagit - InfoNet TORI Soft epravo.cz Zákony pro lidi esipa.cz fulsoft.cz
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Link to the course in MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7746Link: http://bezport.kr-karlovarsky.cz/file/4073/, choose - module E - freely accessible without password (pdf)Link: https://www.hzscr.cz/docDetail.aspx?docid=21657680&doctype=ART select - module D, G, I - freely accessible without password (pdf)Link: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=239&r=2000 - Act 239/2000 Coll. The text of the regulation is freely accessible on the following pages below:Collection of laws (PDF, 1 MB)Public administration portalSagit - InfoNetTORI Softepravo.czLaws for peopleesipa.czfulsoft.cz
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)