|
|
|
||
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
|
|
||
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a odevzdání seminární práce v daném termínu a dle pokynů vyučujícího. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar. GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex. KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka. LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice. RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido. RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
|
|
||
1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství. 2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský. 3. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj. 4. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním. 5. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí. 6. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. 7. Vývoj učitelského vzdělávání.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|