PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z dějin školství - OKNZ1P008B
Anglický název: Chapters from the history of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/0, Z [HS]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace -
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
Cíl předmětu -

Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a odevzdání seminární práce v daném termínu a dle pokynů vyučujícího.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.

RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.

RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.

RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.

 

 

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
Sylabus -

1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.

2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský.

3. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj.

4. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním.

5. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.

6. Vývoj školy jako vzdělávací instituce.

7. Vývoj učitelského vzdělávání.

 

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (02.08.2022)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • Vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše.
  • Charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století.
  • Porovná cíle výchovy a vzdělávání, východné ideály v historickém kontextu.
  • Formuluje názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky.
  • Popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů.
  • Uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije v současné školní praxi.
  • Uvede příklady 3 postav významných pro rozvoj dívčího vzdělávání a škol pro žáky se znevýhodněním.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK