|
|
|
||
Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými dovednostmi pro komunikaci mluvenou formou jazyka, a to s ohledem na učitelskou aplikaci obsahu. Student by si měl osvojit schopnost všestranně kultivovaného mluveného projevu, tedy po stránce formální (výslovnost, suprasegmentální prostředky, vhodné jazykové prostředky, neverbální složka) i obsahové (koherence projevu, přiměřenost cíli a komunikační situaci). Zároveň by měl být schopen své projevy i projevy druhých kriticky hodnotit.
Obsahem kurzu jsou následující témata: Technika řeči, ortoepie, stylová platnost jazykových prostředků, komunikace verbální a neverbální, projevy monologické a dialogické, etika argumentace, manipulace, příprava prezentace. Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Základní literatura: ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika na univerzitě. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2017. 190 s. ISBN 978-80-246-3708-2. HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 208 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
Doplňující literatura: HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. 74 s. ISBN 80-85827-93-X. KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 247 s. ISBN 978-80-247-2652-6. KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Vyd. 2., dopl. Praha: Karolinum, 2010. 190 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze; 17. ISBN 978-80-246-1829-6. KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře i ve světě. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 248 s. ISBN 978-80-246-2001-5. LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 202 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2309-8. ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali. vyd. 3., doplněné. Praha: Grada, 2009. 144 s. ISBN 978-80-247-2965-7. VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., upr. Jinočany: H & H, 1998. 181 s. ISBN 80-86022-41-2. Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Účelem seminářů je poskytnout studentům příležitost vyzkoušet si různé typy mluvených projevů, od nepřipravených až po připravené. Každý student by měl na každém semináři vystoupit s krátkým projevem. Připravené projevy vyžadují domácí práci. Důraz bude kladen i na spisovnou výslovnost, i zde by měl student věnovat čas pravidelné domácí přípravě. Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Kultura jazyka a kultura řeči. Technika řeči: respirace, fonace, artikulace - praktická cvičení. Využití funkčních zvukových prostředků mluvené řeči. Kompozice projevu vzhledem ke komunikačnímu záměru. Prezentační dovednosti. Samostatná tvorba a prezentace textu (viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8216). Požadavky k zápočtu: 1. účast 70 %, aktivní účast na semináři 2. přednesení několika přípravných projevů 3. zdařilý závěrečný řečnický projev výkladového typu; projev musí být spisovný, připravený, ale nikoli čtený (může mít formu prezentace), délka projevu 10-15 minut. Před začátkem projevu odevzdá mluvčí vyučujícímu osnovu projevu. Závěrečný řečnický projev musí být pronesen nejpozději na posledním semináři. Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|