PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Motivace ve škole - OKNZ0Q122B
Anglický název: Motivation in School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Prerekvizity : OKNZ0Q102A
Záměnnost : OKNPP13152
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurs je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů a intervenčních zásahů k promyšlené práci s žákovskou motivací.
Poslední úprava: Urbanová Denisa, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu. 
Poslední úprava: Urbanová Denisa, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2022)
Literatura

Blatný, M. (2010): Psychologie osobnosti. Praha, Grada.

Csikszentmihalyi, M. (2017): Flow a práce. Praha, Portál.

Hrabal, V., Man, F., Pavelková,I. (1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Maslow, A. H. (2021): Motivace a osobnost. Praha, Portál.

Nakonečný, M. (1996): Motivace lidského chování. Praha, Academia.

Pavelková, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018). Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, LXII/4, s. 350 -365.

Pavelková, I., Kubíková, K., Boháčová, A. (2020): Strach a školní výkon. Pedagogika, 70/2, s. 139 – 156.

Soukup, J. (2020): Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál.

Poslední úprava: Urbanová Denisa, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2022)
Sylabus

Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.

Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

Krátkodobé i dlouhodobé strategie podpory učební motivace.

Pedagogická diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb.

Motivování žáků ve škole a v rodině. Atribuce a výkonová motivace. 

Překonávání krizí v motivaci k učení, příčiny žákovské nemotivovanosti. 

Strach a nuda ve škole, copingové strategie, flow motivace. 

Motivační výcvik (re-atribuční trénink, koncepce "Původce - Pěšák", motivační rozhovory)

Vzdělávací autoregulace. Perspektivní orientace.

Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.

Poslední úprava: Urbanová Denisa, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK