PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná dietetika - OKNY4P032B
Anglický název: Applied dietetics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNY4P011A
Anotace -
Předmět se zabývá aktuálně platnými výživovými doporučeními, výživovými potřebami vybraných skupin obyvatel a výživou při různých onemocněních zejména těch, se kterými se učitel může setkat u dětí a mladistvých.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (12.06.2022)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními problémy vlivu výživy na zdravotní stav člověka.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 6 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Tvorba seminární práce 8 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika.

Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z:

- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

a

- úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení)  - otevřené i uzavřené otázky.   

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student  bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Literatura

ERBEN, K. (2016). Jak pomoci tělu, aby se vyléčilo samo: homocystein, klíč ke zdraví. Praha: BVD.

FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. & MALICHOVÁ, E. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.

HRONEK, M. & BAREŠOVÁ, H. (2012). Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi.

KOHOUT, P., RUŠAVÝ, Z. & ŠERCLOVÁ, Z. (2016). Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi.

MÜLLEROVÁ, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha: Triton.

SHARMA, S. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing.

TAUBES, G. (2018). Doba jedová 9- Cukr. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton.

ZLATOHLÁVEK, L. (2016). Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika.

Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z:

- vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) 

a

- úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení)  - otevřené i uzavřené otázky.   

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student  bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!!

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín.

Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné).

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Sylabus -

Přehled výukových témat:

1.           Opakování znalostí z oblasti výživy, somatologie, technologie přípravy stravy a potravinářských komodit.

2.           Nezbytné informace pro sestavení správného stravovacího a pohybového režimu osoby, která chce nebo musí změnit své stravování.

3.           Specifické nároky na výživu u jednotlivých skupin obyvatel.

4.           Formování nutričních návyků u dětí a dospívajících, prevence poruch příjmu potravy jako součást výchovy ke zdraví.

5.           Onemocnění plynoucí z nesprávné výživy.

6.           Onemocnění vyžadující změnu stravování. Léčebná výživa.

7.           Zásady sestavování jídelníčku.

8.           Problémy alternativního stravování ve školním prostředí.

9.           Diabetes mellitus I. a II. typu – výživová specifika, hypoglykémie, hyperglykémie a první pomoc při těchto stavech.

10.         Alergeny v potravinách.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
Výsledky učení

Studující definuje základní pojmy z výživy (např. strava, dieta, enterální výživa, parenterální výživa, racionální strava, alternativní stravování).

Studující vysvětlí funkci a metabolismus jednotlivých makro i mikroživin v organismu (sacharidy, proteiny, lipidy, minerální látky, vitaminy).

Studující vyjmenuje oblasti,  kterými se zabývájí výživová doporučení pro obyvatele ČR a vysvětlí jejich význam pro zlepšení zdraví.

Studující objasní rozdíly mezi kompetencemi a vzděláním nutričního terapeuta a výživového poradce.

Studující vyjmenuje zásady sestavování stravovacího plánu.

Studující vysvětlí význam nutriční anamnézy. Vyjmenuje jednotlivé části nutriční anamnézy a objasní jejich význam.

Studující kriticky zhodnotí souvislosti mezi způsobem stravování a rozvojem civilizačních onemocnění.

Studující diskutuje vhodnost alternativního stravování pro děti a mladistvé. Vyjmenuje rizika a přínosy alternativního způsobu stravování pro děti a mladistvé a porovná je s riziky pro dospělou populaci.

Studující vyjmenuje jednotlivé léčebné diety, vysvětlí jejich princip a uvede příklady, u kterých onemocnění je možno dietu využít.

Studující vyjmenuje nutriční potřeby žáka s diabetem mullitem I. typu. Vysvětlí zásady první pomoci, pokud žák bude mít projevy hypoglykémie a hyperglykémie.

Studující vysvětlí nutriční potřeby žáka s celiakií a uvede příklad poživatin, které tento žák může konzumovat.

Studující na základě svých předchozích znalostí zhodnotí vhodnost předloženého stravovacího plánu a navrhne jeho případné úpravy.

Studující navrhne možnosti (metody, formy výuky), jak efektivně připravit praktickou hodinu pro žáky druhého stupně ZŠ na téma zdravá svačina.

Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK