|
|
|
||
Předmět se zabývá aktuálně platnými výživovými doporučeními, výživovými potřebami vybraných skupin obyvatel a výživou při různých onemocněních zejména těch, se kterými se učitel může setkat u dětí a mladistvých.
Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (12.06.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními problémy vlivu výživy na zdravotní stav člověka. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 6 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Tvorba seminární práce 8 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika. Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z: - vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) a - úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení) - otevřené i uzavřené otázky. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!! Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín. Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné). Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
|
|
||
ERBEN, K. (2016). Jak pomoci tělu, aby se vyléčilo samo: homocystein, klíč ke zdraví. Praha: BVD. FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. & MALICHOVÁ, E. (2014). Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum. HRONEK, M. & BAREŠOVÁ, H. (2012). Strava těhotných a kojících. Praha: Forsapi. KOHOUT, P., RUŠAVÝ, Z. & ŠERCLOVÁ, Z. (2016). Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi. MÜLLEROVÁ, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha: Triton. SHARMA, S. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing. TAUBES, G. (2018). Doba jedová 9- Cukr. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ZLATOHLÁVEK, L. (2016). Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu z předmětu Aplikovaná dietetika. Zápočet se skládá ze dvou částí, a to z: - vypracování všech úkolů zadaných k danému předmětu v Moodle a jejich odevzdání v předem daném termínu (nutné získat minimálně 60 b. z každého průběžného úkolu) a - úspěšného absolvování písemného testu (nutné dosáhnout min. 75 % z bodového hodnocení) - otevřené i uzavřené otázky. Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k závěrečnému testu a nesplní tak všechny požadavky k zápočtu. Pokud tedy student bude chtít i nadále předmět úspěšně absolvovat, bude si ho muset opakovaně zapsat v dalším roce!! Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný, předem určený, termín. Student má na úspěšné absolvování písemného závěrečného testu celkem tři pokusy (jeden řádný a dva opravné). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
|
|
||
Přehled výukových témat: 1. Opakování znalostí z oblasti výživy, somatologie, technologie přípravy stravy a potravinářských komodit. 2. Nezbytné informace pro sestavení správného stravovacího a pohybového režimu osoby, která chce nebo musí změnit své stravování. 3. Specifické nároky na výživu u jednotlivých skupin obyvatel. 4. Formování nutričních návyků u dětí a dospívajících, prevence poruch příjmu potravy jako součást výchovy ke zdraví. 5. Onemocnění plynoucí z nesprávné výživy. 6. Onemocnění vyžadující změnu stravování. Léčebná výživa. 7. Zásady sestavování jídelníčku. 8. Problémy alternativního stravování ve školním prostředí. 9. Diabetes mellitus I. a II. typu – výživová specifika, hypoglykémie, hyperglykémie a první pomoc při těchto stavech. 10. Alergeny v potravinách. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (20.06.2022)
|
|
||
Studující definuje základní pojmy z výživy (např. strava, dieta, enterální výživa, parenterální výživa, racionální strava, alternativní stravování). Studující vysvětlí funkci a metabolismus jednotlivých makro i mikroživin v organismu (sacharidy, proteiny, lipidy, minerální látky, vitaminy). Studující vyjmenuje oblasti, kterými se zabývájí výživová doporučení pro obyvatele ČR a vysvětlí jejich význam pro zlepšení zdraví. Studující objasní rozdíly mezi kompetencemi a vzděláním nutričního terapeuta a výživového poradce. Studující vyjmenuje zásady sestavování stravovacího plánu. Studující vysvětlí význam nutriční anamnézy. Vyjmenuje jednotlivé části nutriční anamnézy a objasní jejich význam. Studující kriticky zhodnotí souvislosti mezi způsobem stravování a rozvojem civilizačních onemocnění. Studující diskutuje vhodnost alternativního stravování pro děti a mladistvé. Vyjmenuje rizika a přínosy alternativního způsobu stravování pro děti a mladistvé a porovná je s riziky pro dospělou populaci. Studující vyjmenuje jednotlivé léčebné diety, vysvětlí jejich princip a uvede příklady, u kterých onemocnění je možno dietu využít. Studující vyjmenuje nutriční potřeby žáka s diabetem mullitem I. typu. Vysvětlí zásady první pomoci, pokud žák bude mít projevy hypoglykémie a hyperglykémie. Studující vysvětlí nutriční potřeby žáka s celiakií a uvede příklad poživatin, které tento žák může konzumovat. Studující na základě svých předchozích znalostí zhodnotí vhodnost předloženého stravovacího plánu a navrhne jeho případné úpravy. Studující navrhne možnosti (metody, formy výuky), jak efektivně připravit praktickou hodinu pro žáky druhého stupně ZŠ na téma zdravá svačina. Poslední úprava: Váchová Alena, Ing. Bc., Ph.D. (09.09.2024)
|