PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální deviace - OKNY4P031A
Anglický název: Social Deviance
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OKNY4P021A
Anotace -
Předmět vymezuje pojetí sociálních deviací v širším kontextu. Nastoluje problémy etopedické. V rámci předmětu jsou popisovány a analyzovány klasické biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování. Jsou prezentovány a diskutovány cíle a příčiny deviantního chování. Součástí předmětu je analýza vybraných projevů deviantního chování
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je poskytnout základní vhled do vývoje a současného stavu teoretického poznání v oblasti sociálních deviací, podat přehled nejvýznamnějších teorií sociálních deviací a analyzovat příčiny vybraných projevů deviantního chování.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 105 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 13 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální deviace“ najdete pod názvem SODE. Zápisový klíč je sode.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (18.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je kromě složení zkoušky i vypracování zadaného úkolu, jeho prezentace a obhájení. 

 

Zadání úkolu (3–4 normostrany):

Zvolte si jeden projev neukázněného chování žáků ve škole (záškoláctví, šikanování, vandalismus, drzost, vulgárnost, agrese, užívání návykových látek, netolismus, rasismus, xenofobie, intolerance, krádeže…) a podívejte se na něj pohledem tří skupin teorií deviantního chování (teorie biologické, psychologické a sociologické).

 

V úvodu daný projev chování popište (vysvětlete, definujte) a poté se zamyslete nad tím, jaké teorie deviantního chování mohou daný projev deviantního chování vysvětlit či přispět k jeho objasnění. Jasně (nadpisem a tučným písmem) od sebe oddělte teorie biologické, psychologické a sociologické. Při práci s literaturou nezapomínejte uvádět přesné bibliografické odkazy (včetně čísel příslušných stránek), a to jak v případě citací, tak u parafrází.

 

Zpracovaný úkol uzavřete seznamem použité literatury podle bibliografické normy. Úkol mi pošlete ve Wordu (1 normostrana = 1800 znaků, včetně mezer).

 

Za vypracovaný úkol můžete získat 0-2 body. Získané body Vám budou přičteny k dobru u testu.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
Literatura

Fisher, S. & Škoda, J. (2009). Sociální patologie. Praha: Grada Publishing.

Forsyth, C. J. & Copes, H. (2014). Encyclopedia of social deviance. Los Angeles: Sage Publishing.

Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství.

Kliment, P. (2013). Sociální deviace I: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Kraus, B. (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kraus, B. (2015). Sociální deviace v transformaci společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.

Munková, G. (2013). Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Aleš Čeněk.

Urban, L. & Dubský, J. (2012). Sociální deviace. Plzeň: Aleš 

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Požadavky ke zkoušce

Prostudovaná (povinná) literatura, která bude specifikována při výuce. Úspěšné absolvování písemného testu (minimální úspěšnost: 60 %). Obsahem testu bude učivo obsažené v povinné studijní literatuře a učivo prezentované v rámci výuky.

Zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 20-18 bodů (1), 17-15 bodů (2), 14-12 bodů (3).

Povinně je třeba prostudovat následující literaturu:

HRČKA, M. Sociální deviace. Praha : SLON, 2000 (popř. další vydání). Strany: 0-25, 93-116, 127-141, 153-257 (nastudovat alespoň 3 biologické, 3 psychologické a 3 sociologické teorie deviantního chování plus s. 257-259).

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
Sylabus -
1. Sociální deviace a pojmy obsahově blízké.
2. Vymezení a druhy normality.
3. Definiční znaky sociální deviace.
4. Sociální a nesociální deviace.
5. Normativní a reaktivní koncepce sociální deviace.
6. Cíle a funkce deviantního chování.
7. Biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování.
8. Vybrané projevy deviantního chování.
9. Hodnotové aspekty deviantního chování.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
Studijní opory

Studijní opory jsou umístěny v MOODLU. Zkratka předmětu: SODE

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (05.09.2022)
Výsledky učení -

Studující: 


- vymezí pojem deviace a deviantní chování,
- odliší pojmy deviantní chování a deviantní charakteristiky,
- vysvětlí pojem normalita a srozumitelně shrne základní druhy normality,
- porovná sociální a nesociální deviace, objasní rozdíl mezi nimi a uvede příklady praktické užitečnosti tohoto rozlišení,
- posuzuje problematiku deviantního chování z různých úhlů pohledu a charakterizuje souvislosti mezi těmito pohledy,
- vysvětlí biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování,
- charakterizuje základní projevy deviantního chování ve školním prostředí,
- propojuje znalost teorií deviantního chování a aplikuje je na konkrétní projevy deviantního chování,
- analyzuje příčiny deviantního chování,
- demonstruje důsledky projevů deviantního chování ve vztahu k jejich nositelům a okolí,
- samostatně pracuje s metodou DAČ (diagram asociálního činu žáka),
- identifikuje hodnotové aspekty deviantního chování,
- charakterizuje vývojové aspekty deviantního chování,
- popíše způsoby prevence a řešení deviantního chování a jejich rizika.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK