PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z výchovy ke zdraví - náslechová s reflexí - OKNY4P013A
Anglický název: Practice of Education towards Health with Reflection - School Observation
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Korekvizity : OKNY4P012A
Je korekvizitou pro: OKNY4P012A
Je prerekvizitou pro: OKNY4P023A
Anotace
Studenti navštěvují fakultní základní školy pod vedením oborového didaktika a analyzují vyučovací proces z pohledu vybraných problémů oborové didaktiky výchovy ke zdraví. Zainteresované pozorování vede studenty k reflexi didaktického působení učitele a jeho vysvětlení na základě pedagogické, didaktické a psychologické teorie. V návaznosti na odborné disciplíny se studenti účastní odborných stáží v zařízeních, která poskytují odbornou pomoc zdravotnickou, sociální, poradenskou, diagnostickou, a to především dětem a mládeži. Cílem předmětu je umožnit stáže na vybraných pracovištích. V závěru předmětu jsou zpracovávány absolventské studijní zprávy. Cíl předmětu: Studenti aplikují do praxe schéma výuky založené na principu spojení teorie s praxí. Studenti reflektují zainteresovaného pozorování v hodinách výchovy ke zdraví vybraných fakultních učitelů. Přehled výukových témat: 1. Výběr školy, seznámení s fakultní základní školou a školním vzdělávacím programem. 2. Vymezení klíčových jevů a činností, které rozhodujícím způsobem ovlivňují výsledky práce učitele a žáků, pro vlastní pozorování. 3. Hospitace ve výuce, srovnáváním výsledků práce různých vyučujících či jednoho vyučujícího v různých třídách. 4. Analýza hospitačních záznamů, propojení teorie s praxí. 5. Vlastní reflexe praxe. 6. Tvorba částí oborového portfolia.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studenti aplikují do praxe schéma výuky založené na principu spojení teorie s praxí. Studenti reflektují zainteresovaného pozorování v hodinách výchovy ke zdraví vybraných fakultních učitelů.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 56 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 3 hodiny, práce se studijními materiály (za celý semestr) 3 hodiny, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 4 hodiny. Seminární práce 11 hodin. Příprava na zápočet 3 hodiny.

Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Literatura

VALIŠOVÁ, A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021).Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti. Praha: Grada. 

FIALOVÁ, H. a kol. (2004). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.

HALIŠKA, J. (2007). K některým problémům výchovy a vzdělávání žáků. Praha: NIDV.

 KALHOUS, Z., OBST, O. & a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

MAŇÁK, J., & ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.

VALIŠOVÁ, A. a kol., (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Student má utvořenou představu jakým chce být učitelem, kde se nachází a jaké dílčí kroky vedou k dosažení požadované představy.

 Reflektuje pozitivní a negativní stránky pozorovaných hodin.

Hodnotí vyučovací hodiny na základě kritérií.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK