PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví - OKNY4P012A
Anglický název: Introduction to Didactics of Education towards Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Korekvizity : OKNY4P013A
Je korekvizitou pro: OKNY4P013A, OKNY4P011A
Je prerekvizitou pro: OKNY4P021A, OKNY4Y042A, OKNY4P023A, OKNY4P022A, OKNY4Y043A
Anotace
Předmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy. Cíl předmětu: Studenti aplikují znalosti oborové didaktiky zaměřené na sekundární vzdělávání v oblasti plánování výuky pro souvislou oborovou praxi. Přehled výukových témat: 1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP. 2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. 3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení. 4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků. 5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví. 6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky. 7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení kompetenčního rámce učitele  oboru výchova ke zdraví na základě  práce s obdornou literaturou a plněním  dílčích didaktických úkolů.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 18 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 25 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Literatura

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

Vypracování všech požadovaných úkolů ke tanoveným termínům.

Písemný test zahrnující  znalost učiva  vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. 

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Sylabus

ředmět uvádí do problematiky oborové didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí a prohlubuje znalosti oborové didaktiky. Zaměřuje se na otázky plánování výuky a přípravy učitele na vyučování. Předmět uvádí studenty do problematiky implementace problematiky zdraví a bezpečí do školního vzdělávacího programu základní školy. Důraz je kladen na didaktická specifika druhého stupně základní školy.

 

Přehled výukových témat:
1. Systém kurikulárních dokumentů, vymezení RVP pro základní vzdělávání. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
3. Praktické a emocionální potřeby žáků. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výsledků učení.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků. Praktické a emocionální potřeby žáků.
5. Formy a metody výuky ve výchově ke zdraví.
6. Vyučovací hodina výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny, plánování výuky.
7. Problematika hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Výsledky učení

Student provádí didaktickou transformaci učiva, aplikuje Brunerův koncept struktury vědomostí.

Nastavuje cíle výuky, využívá principu individualiziace.

Reflektuje  vlastní návrhy příprav na vyučovací hodinu

Hodnotí výběr motivačních prostředků   pro vyučovací hodinu.

Volí vyučovací fomy vzhledem k uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí.

Honotí použití  vybrané vyučovací metody.

Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
Vstupní požadavky
Znalost učiva oboru výchova ke zdraví stanoveného RVP ZV.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK