Předmět se zaměřuje na různé zátěžové situace v rodině jak s dětmi intaktními, tak se znevýhodněním. Studenti si osvojí dopady těchto zátěžových situací na děti a jejich potřeby. Jednotlivé témata si prohloubí prostřednictvím skupinových aktivit a modelových situací.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Cíl předmětu
Studující identifikuje a charakterizuje problémové situace v rodině. Studující rozvíjí své kompetence v oblasti poradenství rodinám v zátěžové životní situaci.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodin.
Přímá výuka: 10 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 20 hodin
· zpracování seminární práce (príprava na zápočet) 30 hodin
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Seminární práce
Systém pomoci rodině podle vybraného tématu - Rodina s dítětem se znevýhodněním, Alkoholismus rodiče, Násilí v rodině, Náhradní rodinná péče, Rodina a rozvod, Rekonstruované rodiny, Smrt a umírání v rodině, Rodina s rodičem s psychických onemocněním
termín odevzdání: 20.1.2026
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Literatura
Přednášky k předmětu
AMERY, J., HRDLIČKOVÁ, L., STANÍČKOVÁ, Z. Opravdu praktický průvodce dětskou paliativní péčí pro lékaře a zdravotní sestry. Praha: Cesta domů, 2023. ISBN 978-80-88455-16-5.
BENTOVIM, A. Týraní a sexuálni zneužívaní v rodinách. 1.vyd. Praha : Grada publishing, 1998. 117 s. ISBN 80-7169-629-3.
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1 vyd. Praha : Grada publishing, 1995. 248 s. ISBN 80-7179.
ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha : Grada, 2002. 208 s. ISBN 8024701820
ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 2000. 152 s. ISBN 8071784192.
HELL, D., FISCHER-FELTEN, M. Schizofrénie. Základy pre porozumenie a orientáciu. Trenčín : Vydavateľstvo F, 1997. 113 s. ISBN 80-967277-2-9.
MALECOVÁ, B. Alkoholizmus v rodine žiaka.. In Sociálne vzťahy a problémy na školách, v aktualizácii november 2008. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2008. 1- 48 s. ISBN 80-89182-03-8.
MALECOVÁ, B. Aspekty ovplyvňujúce kvalitu života v rekonštruovanej rodine : diplomová práca. Vedúci diplomovej práce: Doc. PaedDr. Jitka Prevendárová, CSc. Bratislava : Katedra liečebnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK, 2005. 152 s.
MALECOVÁ, B. Stigmatizácia rekonštruovaných rodín a jej pedagogické súvislosti. [dizertačná práca]. Univerzita Komenského v Bratislave. Filozofická fakulta; Katedra pedagogiky. Školiteľ: Doc. PhDr. Ľuboslava Sejčová, CSc. Bratislava : FiFUK, 2009. 207 s.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. 98 s. ISBN 80-85282-83-6. Dostupné na www: < http://www.adopce.com/_files/adopce-9184e9f7abfa696893b32f6796843262/stredisko-nahradni-rodinne-pece-desatero-pro-nahradni-rodice.pdf>.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali ste být manželi, ale zůstáváte rodiči. In BAKALÁŘ, E et al. Průvodce rozvodem pro všechny zúčastnené.Praha : Lidové Noviny, 1996, s. 122 - 133. ISBN 80-7106-157-3.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
PLAŇAVA, I. Jak se (ne)rozvádět. 1. vyd. Praha : Grada, 1994. 120 s. ISBN 80-7169-129-1.
SMITH, H. Děti a rozvod. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-906-2.
Schoolerová, J.E. Adopce - vztah založený na slibu. Praha : Návrat domů, 2002. 217 s. ISBN 80-7255-066-7.
WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívaní pachatelé a obeti. Praha : Grada, 2000. 212 s. ISBN 8071697958.
WENIGOVÁ, B. Práce s rodinou. In Komunikace a vztah s duševně nemocným pacientem. Praha : Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2013. Dostupné na www: < http://www.cmhcd.cz/dokumenty/brozury/amepra_brozura_02.pdf>.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Sylabus
Obsah:
Základní charakteristika rodiny – vymezeni pojmu rodina, systémový přístup k rodině, funkce rodiny, typy rodin, výchovné styly
Základy krizové komunikace
Rodina s dítětem se znevýhodněním – reakce rodičů, specifika rodin, sourozenci, typologie výchovných postojů
Alkoholismus v rodině – vymezení alkoholismu, alkoholička matka, alkoholik otec, specifika rodin, typické roly (dětí) v alkoholické rodině, vliv na děti
Násilí v rodině – násilí na ženách, mužích a seniorech, násilí na dětech, syndrom CAN, Münchhausenov syndróm by proxy, Následky na dětech, Faktory rizikovosti
Náhradní rodinná péče – vymezení základných pojmů, typy reakcí dětí na psychickou deprivaci, adaptace dítěte, obranné reakce, adaptace rodiče a širší rodiny na dítě
Rodina a rozvod – kdy a jak říct dětem o rozvode, psychorozvod, Reakce dětí, Porozvodové uspořádaní,
Rekonstruované rodiny – vymezení, stádia vývoje RR, stigmatizace, stereotypy, mýtus zlé macechy, mýtus okamžité lásky, reakce dětí a rodičů, výchova
Smrt a umírání v rodině – Systém (dětské) paliativní péče, truchlení, Komplikované truchlení, Chápaní smrti dětmi, Potřeby dětí
Rodina s členem s psychických onemocněním – vymezení psychických onemocnění a poruch, Reakce rodiny na psychické onemocnění
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Výsledky učení
Studující definuje principy systémového pohledu na rodinu. Studující definuje výchovné styly a kriticky zhodnotí jejich dopad na vývoj dítěte. Studující charakterizuje vliv výchovy dítěte s postižením na rodinný systém. Studující vymezí principy fungování rodiny s alkoholikem. Studující kriticky zhodnotí dopad alkoholismu na rodinný systém a dítě vyrůstající v takové rodině. Studující definuje syndrom CAN. Studující kriticky zhodnotí a diskutuje dopady násilí v rodině na dítě a oběť. Studující definuje problémové oblasti v rozvodovém období a v rekonstruované rodině. Studující popíše specifika chápaní smrti a vyrovnávaní se s úmrtím blízké osoby podle věku. Studující definuje stadia truchlení a potřeby truchlících. Studující kriticky zhodnotí vplyv jednotlivých druhů psychických onemocnění na rodinný systém. Studující vytvoří systém pomoci rodině s vybraným problémem, ve kterém kategorizuje a popíše druhy pomoci. Studující vymezí možnosti pomoci speciálního pedagoga pro rodinu s vybraným problémem. Studující vytvoří kazuistiku rodiny v dané zátěžové situaci a pro ní vybere konkrétní postupy a možnosti pomoci se systému pomoci.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)