PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Poslání rodiny v kontextu jinakosti - OKNS3S130B
Anglický název: Family in the Context of Otherness
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: slovenština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS3O101A
Anotace
Předmět se zaměřuje na různé zátěžové situace v rodině jak s dětmi intaktními, tak se znevýhodněním. Studenti si osvojí dopady těchto zátěžových situací na děti a jejich potřeby. Jednotlivé témata si prohloubí prostřednictvím skupinových aktivit a modelových situací.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Cíl předmětu

Studující identifikuje a charakterizuje problémové situace v rodině.
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti poradenství rodinám v zátěžové životní situaci.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodin.

Přímá výuka:   10 hodin           

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování seminární práce (príprava na zápočet) 30 hodin

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Seminární práce

  • Systém pomoci rodině podle vybraného tématu -  Rodina s dítětem se znevýhodněním, Alkoholismus rodiče, Násilí v rodině, Náhradní rodinná péče, Rodina a rozvod, Rekonstruované rodiny, Smrt a umírání v rodině, Rodina s rodičem s psychických onemocněním
  • termín odevzdání: 20.1.2026
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Literatura
  1. Přednášky k předmětu
  2. AMERY, J., HRDLIČKOVÁ, L., STANÍČKOVÁ, Z. Opravdu praktický průvodce dětskou paliativní péčí pro lékaře a zdravotní sestry. Praha: Cesta domů, 2023. ISBN 978-80-88455-16-5.
  3. BENINI F, et al. Mezinárodní standardy  pro dětskou paliativní péči: Od projektu IMPaCCT k projektu GO-PPaCS. Paliativní medicína, 2023; 4 (2): 6–47. Dostupné na: standardy_detske_paliativni_pece_pm22023_benini_et-al_cze.pdf
  4. BENTOVIM, A. Týraní a sexuálni zneužívaní v rodinách. 1.vyd. Praha : Grada publishing, 1998. 117 s. ISBN 80-7169-629-3.
  5. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol.  Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1 vyd. Praha : Grada publishing, 1995.  248 s. ISBN 80-7179.
  6. ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha : Grada, 2002. 208 s. ISBN 8024701820
  7. ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 2000. 152 s. ISBN 8071784192.
  8. HELL, D., FISCHER-FELTEN, M. Schizofrénie. Základy pre porozumenie a orientáciu. Trenčín : Vydavateľstvo F, 1997. 113 s. ISBN 80-967277-2-9.
  9. MALECOVÁ, B. Alkoholizmus v rodine žiaka.. In Sociálne vzťahy a problémy na školách, v aktualizácii november 2008. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2008. 1- 48 s. ISBN 80-89182-03-8.
  10. MALECOVÁ, B. Aspekty ovplyvňujúce kvalitu života v rekonštruovanej rodine : diplomová práca. Vedúci diplomovej práce: Doc. PaedDr. Jitka Prevendárová, CSc. Bratislava : Katedra liečebnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK, 2005. 152 s.
  11. MALECOVÁ, B. Stigmatizácia rekonštruovaných rodín a jej pedagogické súvislosti. [dizertačná práca]. Univerzita Komenského v Bratislave. Filozofická fakulta; Katedra pedagogiky. Školiteľ: Doc. PhDr. Ľuboslava Sejčová, CSc. Bratislava : FiFUK, 2009. 207 s.
  12. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. 98 s. ISBN 80-85282-83-6. Dostupné na www: < http://www.adopce.com/_files/adopce-9184e9f7abfa696893b32f6796843262/stredisko-nahradni-rodinne-pece-desatero-pro-nahradni-rodice.pdf>.
  13. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali ste být manželi, ale zůstáváte rodiči. In BAKALÁŘ, E et al. Průvodce rozvodem pro všechny zúčastnené.Praha : Lidové Noviny, 1996, s. 122 - 133. ISBN 80-7106-157-3.
  14. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
  15. Pallium. Koncepce péče. Praha: Pallium. Dostupné na: https://pallium.cz/wp-content/uploads/2022/12/Koncepce-pece-o-deti-se-zavaznou-diagnozou_A5_online.pdf
  16. PLAŇAVA, I. Jak se (ne)rozvádět. 1. vyd. Praha : Grada, 1994. 120 s. ISBN 80-7169-129-1.
  17. SMITH, H. Děti a rozvod. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-906-2.
  18. Schoolerová, J.E. Adopce - vztah založený na slibu. Praha : Návrat domů, 2002. 217 s. ISBN 80-7255-066-7.
  19. WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívaní pachatelé a obeti. Praha : Grada, 2000. 212 s. ISBN 8071697958.
  20. WENIGOVÁ, B. Práce s rodinou. In Komunikace a vztah s duševně nemocným pacientem. Praha : Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2013. Dostupné na www: < http://www.cmhcd.cz/dokumenty/brozury/amepra_brozura_02.pdf>.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Sylabus

Obsah:

  1. Základní charakteristika rodiny – vymezeni pojmu rodina, systémový přístup k rodině, funkce rodiny, typy rodin, výchovné styly
  2. Základy krizové komunikace
  3. Rodina s dítětem se znevýhodněním – reakce rodičů, specifika rodin, sourozenci, typologie výchovných postojů
  4. Alkoholismus v rodině – vymezení alkoholismu, alkoholička matka, alkoholik otec, specifika rodin, typické roly (dětí) v alkoholické rodině, vliv na děti
  5. Násilí v rodině – násilí na ženách, mužích a seniorech, násilí na dětech, syndrom CAN, Münchhausenov syndróm by proxy, Následky na dětech, Faktory rizikovosti
  6. Náhradní rodinná péče – vymezení základných pojmů, typy reakcí dětí na psychickou deprivaci, adaptace dítěte, obranné reakce, adaptace rodiče a širší rodiny na dítě
  7. Rodina a rozvod – kdy a jak říct dětem o rozvode, psychorozvod, Reakce dětí, Porozvodové uspořádaní,
  8. Rekonstruované rodiny – vymezení, stádia vývoje RR, stigmatizace, stereotypy, mýtus zlé macechy, mýtus okamžité lásky, reakce dětí a rodičů, výchova
  9. Smrt a umírání v rodině – Systém (dětské) paliativní péče, truchlení, Komplikované truchlení, Chápaní smrti dětmi, Potřeby dětí
  10. Rodina s členem s psychických onemocněním – vymezení psychických onemocnění a poruch, Reakce rodiny na psychické onemocnění
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Výsledky učení

Studující definuje principy systémového pohledu na rodinu.
Studující definuje výchovné styly a kriticky zhodnotí jejich dopad na vývoj dítěte.
Studující charakterizuje vliv výchovy dítěte s postižením na rodinný systém.
Studující vymezí principy fungování rodiny s alkoholikem.
Studující kriticky zhodnotí dopad alkoholismu na rodinný systém a dítě vyrůstající v takové rodině.
Studující definuje syndrom CAN.
Studující kriticky zhodnotí a diskutuje dopady násilí v rodině na dítě a oběť.
Studující definuje problémové oblasti v rozvodovém období a v rekonstruované rodině.
Studující popíše specifika chápaní smrti a vyrovnávaní se s úmrtím blízké osoby podle věku.
Studující definuje stadia truchlení a potřeby truchlících.
Studující kriticky zhodnotí vplyv jednotlivých druhů psychických onemocnění na rodinný systém.
Studující vytvoří systém pomoci rodině s vybraným problémem, ve kterém kategorizuje a popíše druhy pomoci.
Studující vymezí možnosti pomoci speciálního pedagoga pro rodinu s vybraným problémem.
Studující vytvoří kazuistiku rodiny v dané zátěžové situaci a pro ní vybere konkrétní postupy a možnosti pomoci se systému pomoci.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK