PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu II - OKNS3S124A
Anglický název: Research Methodology II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKNS3S123A
Záměnnost : OPNS3S124A
Je prerekvizitou pro: OKNS3S125A, OKNS3A126B
Anotace -
Předmět navazuje na znalosti osvojené v předmětu Metodologie výzkumu I. Díle rozvíjí kompetence studentů, které jim umožní využít osvojenou strategii pedagogického výzkumu při řešení vlastní diplomové práce. Studenti získají přehled o zásadách provádění pedagogického výzkumu, výběru vhodné metodologie (kvalitativního, kvantitativního i smíšeného designu) vzhledem ke stanoveným výzkumným otázkám. Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice. Praktická aplikace teoretických poznatků reflektuje cíle diplomových prací přítomných studentů.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:   16 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         seminární práce 10 hodin

·         plnění průběžných úkolů 14 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Pouze v případě nařizeného distančního vzdělávání by byla výuka převedena do on-line formy, a to v reálném čase výuky dle rozvrhu prostřednictvím aplikace MS Teams.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:
https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.  

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (02.02.2021)
Literatura

Povinná literatura:

FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.

KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8.

Doporučená literatura:

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.

WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Sylabus -

Obsah:

1.      Výběr tématu diplomové práce, výzkumný problém, výzkumné otázky.

2.      Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.

3.      Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů, smíšený design.

4.      Etické aspekty výzkumu.

5.      Výběr respondentů. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních a kvalitativních dat, reliabilita.

6.      Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření.

7.      Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK