|
|
|
||
Cílem předmětu je osvojit si strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou práci. Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice, a to především v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby studující vhodně použili základní pojmy a metodické postupy v pedagogickém výzkumu, včetně kvantitativních a kvalitativních metod, k popisu a analýze výukových situací. Studující vysvětlí způsoby a podmínky realizace výzkumných strategií a metod, které zvolí pro svou závěrečnou práci, a porozumí rozdílům mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. Dále uvedou odborné důvody pro výběr konkrétních metodických postupů, včetně jejich přínosu a možností využití výsledků výzkumu v pedagogické praxi. Předmět připraví studenty na samostatné provádění výzkumu, rozvinou jejich schopnosti formulovat výzkumný problém, stanovit cíle, zvolit adekvátní metodické přístupy a zvážit přínos a využití výzkumných výsledků. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Pro on-line výuku bude nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod zde: Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178 820-1. HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce.Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3. CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Universita Palackého, 2003, ISBN 80-244-0765-5. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0. ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3. ŠVAŘÍCEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0 Doporučená literatura: HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat.Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9 ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha :PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0. WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Obsah: 1. Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu. 2. Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy. 3. Téma-problém-výzkumná otázka. 4. Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu. 5. Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů. 6. Etické aspekty výzkumu. 7. Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, validita, reliabilita. 8. Výběr tématu diplomové práce a jeho reflexe. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy pedagogického výzkumu a vysvětlí silné a slabé stránky různých výzkumných metod, včetně kvantitativních a kvalitativních přístupů. Uvedou, jak volba výzkumné metody ovlivňuje strukturu a průběh výzkumného šetření, včetně časového rozložení a zaměření jednotlivých kroků. Rozliší a porovnají základní metodické přístupy a jejich přínosy, přičemž poskytnou konkrétní příklady vhodných metod pro různé výzkumné cíle. Charakterizují zásady formulace výzkumného problému, stanovení cílů a výběru metod, které aplikují na konkrétní příklady ze své práce. Uvedou příklady efektivní komunikace a dokumentace výsledků výzkumu, vysvětlí důležitost objektivního hodnocení a uvedou příklady vhodného zpracování a prezentace dat. Formulují odborné důvody pro volbu specifických výzkumných metod a technik a objasní jejich přínos pro úspěšné provedení výzkumu. Navrhnou efektivní způsoby, jak zvýšit relevanci a aplikovatelnost výzkumných výsledků, a uvedou příklady metakognitivních strategií pro zlepšení procesu výzkumu. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|