PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapie v sppg I - OKNS1S135B
Anglický název: Therapies in special education I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNS1S128B
Záměnnost : OPNS1S135B
Je prerekvizitou pro: OKNS1S140B, OKNS1S139B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (24.01.2019)
Studenti se obeznámí v možnostmi využití expresivních terapií v sppg. Důraz bude kladen na vývojový koncept těchto terapií. Podrobneji bude vymezena vývojová biblioterapie.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (24.01.2019)

BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Grada: Praha 2017. ISBN 978-80-247-4238-0

DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál: praha2008. ISBN: 978-80-7367-415-1

POTMĚŠILOVÁ, P., SOBKOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika, nejden pro sociální pedagogy. Univerzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakulta: Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8

STEHLIKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Barrister a Principal Masarykova univerzita: Brno 2016. ISBN 978-80-210-8354-7

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Portál: Praha 2011, ISBN 978-80-7367-928-6

KOVÁČOVÁ, B. Pohľad do zrkadla: analýza biblioterapeutickej intervencie pri riešení problémov detí v skupine. In Tvorivé vyučovanie: zborník príspevkov z konferencie Katedry pedagogiky. Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ruţomberku, 2008. s. 87-97. ISBN 978-80-8084-374-8.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160  s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš : Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Možnosti a hranice uplatnenia expresívnych terapií v špeciálnopedagogickej starostlivosti v ČR. In KOVÁČOVÁ, Barbora (Ed.). VÝCHOVA verzus TERAPIA možnosti, hranice a riziká. Zborník z medzinárodnej vedeckej liečebnopedagogickej konferencie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011, s. 77 – 83. ISBN 978-80-223-3006-0.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia. 2. vyd. Bratislava: IRIS, 2004. 196 s. ISBN 80-89018-65-3.

VALENTA, M. Dramaterapie. 4. vyd. Praha : Grada, 2011. 264 s. ISBN 80-247-3851-2.

HORŇÁKOVÁ, M. Činnostná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995. 79 s. ISBN 80-7131-021-2
JELÍNKOVÁ, J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. 274 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
KOVÁČOVÁ, B. Ergoterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89700-01-1.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (24.01.2019)
  1. Vymezení expresivních terapií v pedagogickém pojetí a základní přehled o expresivních terapiích - arteterapie, ergoterapie, dramaterapie, biblioterapie, psychomotorické terapie, terapie hrou, muzikoterapie.
  2. Definovanie pojmov: biblioterapia, paremiologická terapia, hagioterapia, pohádkoterapia a poetoterapia - vývinová BT
  3. Formy biblioterapie (skupinová, individuálna, hromadná, expresívna, receptívna BT)
  4. Využitie biblioterapie
  5. Diagnostika v biblioterapii
  6. Štruktúra biblioterapeutického programu a stretnutia
  7. Pozorovanie a hodnotenie priebehu cvičení
  8. Funkcie literárneho textu využívané v biblioterapii
  9. Práca s príbehom (výber literárneho textu, postup práce s literárnym textom)
  10. Terapeutické využitie príbehu (naratívna metóda), biografické metóda
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (26.01.2020)

- Aktivní účast na přednáškách (nejméně 80%)

Seminárna práca 

  • Termín odovzdania - do 20.4.2020
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK