|
|
|
||
Předmět teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá systematizací a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. To vše prostřednictvím analýzy a srovnáním různých teorií, směrů a výchovných ideologií, které poskytují řadu teoretických modelů a způsobů myšlení o výchovném procesu.
Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Studentovi oboru pedagogika má posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogických teorií, směrů a ideologií.
1. Vymezení předmětu teorie výchovy.
2. Tři základní teoretické pilíře, o které se pedagogika opírá: filosofie, ideologie a teorie.
3. Filosofie a pedagogika (idealismus, existencialismus aj.)
4. Ideologie a pedagogika (konzervatismu, liberalismus aj.)
5. Teorie a pedagogika (esencialismus, progresivismus aj.)
6. Kritické teorie v pedagogice.
Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět se modifikuje nejen ve světle dílčích pedagogických disciplín, nýbrž jako pluralita pedagogických diskursů. Každá nosná a vlivná teorie výchovy přinesla nový ideál, jehož smyslem bylo reformovat starý svět a staré pořádky. Budeme se pohybovat v čase i v současnosti, budeme zabíhat k filosofii, ideologii a teoriím z jiných sociálních věd. Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 140 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 35 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 40 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin. Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Rozvržení individuálních úkolů dle zadání samostatně nebo ve skupině (podle množství studentů v kurzu): Prezentace v power point dle zadané literatury. Témata: Idealismus a edukace Existencialismus a edukace Edukační konzervatismus Edukační liberalismus Esencialismus v edukaci Progresivismus v edukaci Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. JEDLIČKA, R. (Ed.) (2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum. PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum. PROKOP, J. (2009). Teorie výchovy. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 661- 666. PROKOP, J. (2009). Kritické teorie o škole a vzdělávání. In PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 846 - 851. PROKOP, J. (2009). Ideologické možnosti interpretace edukační reality. In JANÍK, T., ŠVEC, S. a kol. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, s. 35-49. PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál. PRUCHA, J. Teorie výchovy (kapitola v rámci “Disciplíny pedagogiky”. In PRUCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. S. 49-54. SINGULE, F. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN. STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. Praha: Grada. Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Písemná zkouška - odborná esej Zkouška proběhne formou odborné eseje. Pošlu mailem krátký text, nebo jiný podnět, Vy budete psát po několikerém přečtení textu vlastní odbornou esej, kterou budete reagovat na obsah zaslaného textu, pošlete poté vypracovanou odbornou esej vyučujícímu (přesnou dobu psaní určím). Podrobnější parametry viz níže, musíte ale především v textu použít a citovat prostudovanou literaturu ke zkoušce z teorie výchovy (viz níže, předpokládá se zažití a pochopení studijní literatury!!!), vlastní názory a postoje, vyargumentované, citace, propojení na současnou edukační realitu aj. Počet stran: 6 stran textu včetně použité literatury (písmo 12, vzdál. 1,5), ne méně ani ne více Termín zadání: po domluvě Termín odevzdání: po domluvě Adresa pro zaslání eseje: jiri.prokop@pedf.cuni.cz nebo prokopjura@volny.cz Co budu primárně při hodnocení posuzovat? 1. Jasně použité zdroje ve Vašem textu, o které se budete opírat při argumentaci, nebo ke kterým budete vybrané téma vztahovat (především použít zdroje, které jsou povinné ke zkoušce!!!!, ale budu kvitovat i jiné, například z předešlého studia … ). Jednoduše tam musím vidět, že jste prostudovali povinnou literaturu. Včetně citací podle vybrané bibliografické normy. Budu posuzovat míru i kvalitu citací. 2. Pozor!!! Mnou poslaný text k eseji může být i jenom startovacím, motivačním textem, Vy ve svém vlastním textu eseje můžete od tématu odejít někam dále, úkrokem …. ale musíte zůstat u problému edukace. 3. Vlastní text – odbornou esej - budete aktualizovat k současnosti, reflektovat směrem k edukační praxi, nejenom úzce ke zvolenému tématu zaslaného textu. 4. Vlastní postoje, argumentace (nemusí být vždy ve shodě s většinovým názorem). 5. Logická struktura textu. Doporučuji podkapitoly, úvod, závěr. 6. Povinně klíčová slova (cca 4-5). 7. Abstrakt: max 3 řádky! 8. Výstižný název pro esej, který bude korespondovat s obsahem eseje. Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Úvod: teorie výchovy v systému věd o výchově. Filosofie a edukace. Ideologie a edukace. Edukační teorie. Kritické teorie o škole a vzdělávání Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7996 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Prokop Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|