|
|
||
Předmět zasazuje problematiku výchovy a vzdělávání do antropologických souvislostí, představuje ideu integrální antropologie a vybrané antropologické disciplíny, které mohou být inspirativní pro učitelovo pedagogické myšlení. Vliv výchovy a vzdělávání na člověka a společnost je demonstrován na příkladu vybraných antropologických konstant a kulturních univerzálií. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je kultivovat schopnost filozofické a antropologické reflexe teoretických otázek i praktických problémů ve výchově a vzdělávání. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Předmět má rozsah 10 hodin kontaktní výuky a je dotován 3 kredity. Celková časová zátěž studenta činí 75 hodin. Doba očkávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 min., samostudium literatury: 40 hodin, příprava na kolokvium: 20 hodin. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
CICHÁ, M. a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton. ERIKSEN, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. HARARI, Y. N. (2013). Sapiens: Od zvířete k božskému jedinci. Voznice: Leda. HÁBL, J. (2015). I když se nikdo nedívá. Červený Kostelec: Pavel Mervart. PALOUŠ, R. (1991). Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. PELCOVÁ, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum. SOKOL, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad. SOKOL, J. (2014). Etika, život, instituce. Praha: Vyšehrad. SOUKUP, M. (2015). Základy kulturní antropologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen kolokviem - skupinovou rozpravou o vybraných otázkách pedagogické a filozofické antropologie. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
|
|
||
1. Současná filozofie a její význam pro pedagogickou teorii a praxi. 2. Vymezení a význam integrální antropologie v kontextu věd o člověku a společnosti. 3. Přehled vybraných antropologických disciplín významných pro teorii a praxi výchovy. 4. Antropologické konstanty a kulturní univerzálie. 5. Člověk jako bio-psycho-sociální a spirituální bytost. 6. Humanistická pedagogika a pedagogika obratu. 7. Významné osobnosti filozofické a pedagogické antropologie. 8. Aktuální témata soudobé integrální antropologie. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
|