|
|
|
||
Předmět je zaměřen na didaktickou transformaci poznatků sociální pedagogiky, sociální politiky a sociální práce do kurikula středních odborných a vyšších odborných škol. Předmět umožňuje rozvoj didaktického myšlení a didaktických dovedností ve specifické oblasti sociální pedagogiky a sociální práce. Je zaměřen na podrobnou didaktickou analýzu vybraných témat sociální pedagogiky a sociální práce a na plánování, modelovou realizaci a reflexi výuky těchto témat.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi, ale především praktickými dovednostmi, které jim umožní vytvářet přípravy vyučovacích hodin na vybraná témata z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce na SŠ. Studenti dokážou vymezit pracovní pole didaktiky sociální pedagogiky a sociální práce v kontextu ostatních oblastí obecné a speciální didaktiky Jsou motivováni k průběžnému obnovování a upevňování nabytých dovedností. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 15 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 25 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.01.2022)
|
|
||
Elichová, M. (ed.). (2017). Sociální práce: Aktuální otázky. Praha: Grada Publishing. Gillernová, I., Krejčová, L. (eds.). (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing. Gulová, L. (2011). Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada Publishing. Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing. Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál. Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc. Valenta, J. (2014). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing. Veteška, J., Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu: - průběžné plnění úkolu přímo na setkání (na kontaktní výuce) + účast min. na 3 ze 4 setkání. - průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. - krátká prezentace písemné přípravy vyuč. jednotky na vybrané téma v rámci kontaktní výuky (10.5.2023) - finální odevzdání písemné přípravy na 3 vyuč. jednotky na vybrané téma včetně příloh (jeden řádný a dva opravné termíny) Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“, „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“, "Obecné didaktiky a školní pedagogiky“ a „Oborová praxe - exkurze v sociálních službách“. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
Repetitorium z „Obecné didaktiky a školní pedagogiky“. Předmětové a projektové pojetí výuky, mezipředmětové vztahy. Formy a metody výuky sociální pedagogiky a sociální práce, efektivní výukové strategie. Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení. Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce. Modelová výuka a její reflexe. Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, systematické uspořádání a evaluace materiálů v didaktickém portfoliu. Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“ a „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Studující - aplikuje základní terminologii z obecné didaktiky, - vysvětlí význam a vzájemné propojení didaktiky sociální pedagogiky a sociální práce, - aplikuje na konkrétních příkladech výukové cíle a kompetence, - určí vybrané výukové metody, - aplikuje na konkrétních příkladech formy výuky sociální pedagogiky a sociální práce, - aplikuje na konkrétních příkladech metody výuky sociální pedagogiky a sociální práce, - vysvětlí vzájemný vztah mezi učením žáků, zpětnou vazbou a formativním hodnocením, - vytvoří didaktickou analýza učiva vybraného tématu z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce, - vytvoří koncept exkurze do 2 zařízeních pro studenty SŠ, - vytvoří koncept přípravy na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce pro vybrané SŠ, - diskutuje o tvorbě konceptu vyučovací hodiny z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce. - posoudí koncept přípravy vyučovací hodiny na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce pro vybrané SŠ, svých spolužáků, - obhájí konkrétní přípravu vyučovací hodiny na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky nebo sociální práce pro vybrané SŠ. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|
|
||
Předmět navazuje a čerpá poznatky z předmětu „Didaktika sociální pedagogiky a sociální práce I“, „Metody sociální pedagogiky a sociální práce“, "Obecné didaktiky a školní pedagogiky“ a „Oborová praxe - exkurze v sociálních službách“. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|