Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice. Studenti se učí samostatně zpracovávat data z kvalitativního a kvantitativního výzkumu a jsou připravování ke psaní výzkumné zprávy a odborného textu v pedagogice s důrazem na kvalitní popis metodologického zpracování dat.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
Students are being prepared for conducting their own qualitative and quantitative research in the field of educational sciences. They learn how to work with both qualitative and quantitative data and are being prepared for writing research reports and scientific article related to educational science with the emphasis on the high-quality description of research methodology.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
The aim of the course is to prepare students for conducting their own qualitative / quantitative research related a chosen educational topic.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
Deskriptory
očekávaná doba přípravy na přednášky/semináře a doba určená pro studium doporučené literatury: 39 hodin doba určená pro přípravu seminární práce, průběžných úkolů: 30 hodin doba očekávané přípravy na zápočet/zkoušku: 23 hodin
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (11.09.2023)
Literatura
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. Hinkle, D.E., Wiersma, W., & Jurs, S.G. (2003). Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin, Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. Shults, K.S., Whitney, D.J., & Zickar, M.J. (2014). Measurement Theory in Action: Case Studies and Exercises. New York: Routledge. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Výslednou známku tvoří závěrečný test založený na obsahu kurzu (váha 60 procent) a vypracování odborného článku s pedagogickým výzkumem (váha 40 procent).
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
The final grade consists of the final written test based on the content of the course (60 percent) and an own reserach article related to the educational research (40 procent).
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
Sylabus -
1. Popis jednotlivých kroků v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. 2. Charakteristika dobrého výzkumného tématu, formulace výzkumného problému.Zdroje informací v pedagogickém výzkumu. 3. Kvalitativní výzkum v pedagogice: zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografický design. 4. Kvantitativní výzkum v pedagogice: dotazníková šetření, didaktické testy, typy škál. 5. Typy výběrů a základní metody vvýběru vzorku v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. 6. Deskriptivní statistika: míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické zpracování dat. 7. Základy inferenční statistiky: t-test, F-test, chí-kvadrát test. 8. Prezentace výsledků výzkumu: psaní výzkumné zprávy, odborného textu. 9. Příklady výzkumů v pedagogice publikované v mezinárodních odborných časopisech.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
1. Description of steps in the process of conductting qualitative / quantitative research.
2. Characteristics of a well-chosen research topic, formulation of research problem. Sources of information in educational research.
3. Qualitative research in education: grounded theory, case study, ethnography, biographical design.
4. Quantiative research in education: questionnaire surveys, achievement tests, types of scales.
5. Types of sample selections, basic methods of selecting the sample in qualitative and quantiative research.
6. Descriptive statistics: measures of location and variablity of the data, correlation coefficient, visualisation of the data.
7. Basics of inferential statistics: t-test, F-test, chi-square test.
8. Presentation of research output: writing a research report and scientific article.
9. Examples of reserach in educational science published in international scientific journals.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)