|
|
|
||
Předmět přibližuje základní koncepty sociální pedagogiky a sociální práce a to v historickém kontextu i v současnosti. Představuje filozofická a náboženská východiska sociální práce, historický vývoj oboru ve světě i u nás, analyzuje vztahy sociální politiky, sociální práce a sociální pedagogiky. Věnuje se významným současným paradigmatům a teoriím sociální práce (přístupu humanistickému, existenciálnímu, systemickému, kognitivně behaviorálnímu, antiopresivnímu, sociobiologii). Podrobně jsou analyzovány metody a techniky sociální pedagogiky a sociální práce (prevence sociálního selhání, poskytování poradenství, sociální aktivizace, streetwork, krizová intervence, groupwork, case management, práce s rodinou, komunitní práce, dobrovolnická práce, supervize v sociální práci, hodnocení efektivity sociálních programů).
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty právním povědomím v oblasti sociální práce a sociální pedagogiky. Představit studujícím základní koncepty sociální pedagogiky a sociální práce, a to v historickém kontextu i v současnosti. Student rozvíjí své kompetence ve fungování interdisciplinární spolupráce při ochraně zranitelných skupin. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí související s ochranou ohrožených osob sociálním vyloučením. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 35 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (22.02.2022)
|
|
||
Hawkins, P.; Shohet, R.(2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. Kappl, M. (2004). Metody sociální práce s jednotlivcem. Hradec Králové: Gaudeamus. Kopřiva, K. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. Matoušek, O.; Kodymová, P., Koláčková, J. (2005). Sociální práce v praxi. Praha: Portál. Matoušek, O. (2001). Základy sociální práce. Praha: Portál. Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing. Vrtišková, M. (2009). Teorie a metody sociální práce. Brno: Tribun EU. Vrtišková, M. (2011). Teorie a metody sociální práce II. Brno: Tribun EU. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
- V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %. Student/studentka bude připuštěn/a k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poté následuje ústní rozprava k testu. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1. Sociální práce a sociální pedagogika - vývoj vztahu těchto disciplín, role sociálního pracovníka a sociálního pedagoga. 2. Typologie klientů. Komunikace s klientem, problémy řešení v případové práci. Strategie a postupy 3. Poradenství - sociální poradenství, pomoc a poradenství, osvětová činnost. 4. Dobrovolnická práce. Humanitární sociální práce. Probační a mediační služba. Mediace. 5. Specifika forenzní sociální práce a školské sociální práce. 6. Práce se skupinou - skupinová psychoterapie, svépomocné a podpůrné skupiny. 7. Práce s dětmi a rodinou – rodina jako podpůrná instituce, identifikace ohrožených rodin, typy služeb poskytovaných rodinám. 8. Krizová intervence. 9. Terénní sociální práce. Streetwork, Komunitní práce. Komunitní projekt. 10. Specifika pomoci, sociální práce s vybranými cílovými skupinami a práce s nimi. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Studující - vysvětlí význam a vzájemné propojení sociální pedagogiky a sociální práce, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociální prací, - vyjmenuje pojetí a zaměření sociální práce, - definuje cíle sociální práce, - rozliší znaky a činnosti sociálního pracovníka, - popíše role a činnosti sociálního pracovníka, - interpretuje zásady etického kodexu sociálního pracovníka a sociálních služeb, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky proti syndromu vyhoření, - vysvětlí rozdíl mezi sociálním pracovníkem a sociálním kurátorem, - uvede předpoklady pro výkon povolání soc. pracovníka dle zákona o soc. službách, - popíše vlastními slovy klady a možné zápory případové práce, - uvede příklady dobrovolnické práce v sociální práci a dalších souvisejících oblastech ochrany dětí, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s klientem sociální práce, - rozliší a prakticky předvede typy nonverbální komunikace, - popíše a vysvětlí typologii klientů sociální práce - uvede příklady depistáže v sociální práci, včetně síťování v sociální práci, - vymezí koncept forenzní sociální práce a školské sociální práce, - uvede vztahy mezi základním a odborným sociálním poradenstvím, - identifikuje vhodné způsoby při práci s rodinou, - určí kroky pro identifikace ohroženého dítěte a rodiny, - popíše individuálního plánu ochrany dětí - uvede příklady rodin vhodných pro sanaci, - vymezí koncept mediace a uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato pomoc poskytována, - vysvětlí vzájemné propojení jednotlivých etap sociální práce, - předvede strategie a postupy při sociální intervenci, - vysvětlí rozdíl mezi terénní sociální práci a terénními sociálními službami, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se sociálně právní ochranou dětí, - vysvětlí vzájemné propojení sociálně-právní ochrany dětí s občanským, zdravotnickým a trestním právem. - popíše základní principy poskytování sociálně-právní ochrany dětí, - určí cílovou skupinu a poskytovatele sociálně-právní ochrany dětí, - vysvětlí pojem sociální šetření v rodině a předběžné opatření upravující poměry dítěte, uvede příklady, kdy se vykonává, - prokáže souvislost mezi sociálním šetřením v rodině a předběžné opatření upravující poměry dítěte, - vysvětlí, co znamená označení preventivní, výchovná a sankční opatření dle rodinného práva - uvede konkrétní příklady prevence ochrany dětí před rizikovým chováním, - uvede rozdíl mezi ústavní a ochrannou výchovou, - rozliší typy zařízení poskytující ústavní a ochrannou výchovu včetně jejich specifikace, - popíšete fungování zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc; - vyjádří vlastními slovy, jak funguje informační systém při propuštění dítěte z ÚV či OV, - vysvětlí klíčové pojmy spojené se zákonem o soudnictví ve věcech mládeže, - uvede na konkrétních příkladech druhy opatření dle zákona o soudnictví ve věcech mládeže, - vymezí koncept mediační a probační služby, uvede příklady konkrétních situací, ve kterých může být tato služba poskytována, - vysvětlí pojem penitanciální sociální práce, - vysvětlí klíčové pojmy související se zákonem o sociálních službách, včetně triády sociálních služeb, - popíše k čemu je určen příspěvek na péči a kdo ho pobírá, - uvede na konkrétní příkladech využití příspěvku na péči, - vysvětlí souvislost mezi osoba blízkou, asistentem sociální péče a registrovanou sociální službou, - rozliší jednotlivé druhy a formy sociálních služeb, - uvede konkrétní zástupce služeb sociální péče a prevence, včetně jejich bližší specifikace, - aplikuje standardy kvality sociálních služeb na konkrétních příkladech z praxe, - uvede příklady pracovníků v sociálních službách, - popíše možnosti použití restriktivních opatření při poskytování sociálních služeb, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může v současné době obracet dítě či dospělá osoba ohrožená sociálními problémy. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|