|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg | Kateřina Esserová, DiS. |
|
||
Výrazně se proměňující společenský kontext, civilizační a kulturní faktory kladou nové požadavky na
pojetí a kvalitu vzdělávání. Jsou formulována nová očekávání směrem ke škole, jejím rolím a funkcím,
cílům, obsahu i strategiím výuky, a k práci klíčových aktérů školního vzdělávání. Tyto změny si
vyžádaly nové přístupy rovněž ve způsobech hodnocení. Začalo být preferováno kvalitativní,
formativní, zpětnovazební, individualizované a diagnostické hodnocení a pozitivní přístup k chybě
žáka. Na tyto změny bude reagovat také náplň kurzu.
Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve
srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti
formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky.
Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní
praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumu na českých školách má za
cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou
profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (22.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (22.01.2019)
|
|
||
Reflexe dosud používaných praktických postupů školního hodnocení v kontextu aktuálních trendů a potřeb žáků - na semináři Návrh na inovaci svých dosavadních postupů hodnocení, jejich využití ve své praxi a reflexe (akční výzkum) - na semináři Reflexe použitých postupů na posledním semináři, bližší informace na semináři Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
|
|
||
William, D., Leahyová, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB. Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál. Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV. Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Stará, J. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. Andrášová, H. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe. Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1787/222814543073 Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol. Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree Press. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (22.01.2019)
|
|
||
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání 2. Funkce školního hodnocení 3. Sumativní a formativní hodnocení 4. Metody formativního hodnocení ve výuce (výukové cíle, kritéria hodnocení, zpětná vazba – popisná zpětná vazba, práce s chybou, dotazování vedoucí k formativnímu hodnocení) 5. Autonomní hodnocení 6. Aktuální trendy v hodnocení žáků a doporučení pro praxi Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (06.03.2022)
|