PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Statistika ve škole i v pedagogickém výzkumu - OKNM3M014A
Anglický název: Statistics in school and in pedagogical research
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. František Mošna, Ph.D.
Vyučující: RNDr. František Mošna, Ph.D.
Záměnnost : OPNM3M014A
Anotace
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs předpokládá znalost základních pojmů a metod statistiky a počtu pravděpodobnosti. Zaměřuje se především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Kurs je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek. SYLABUS: • statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky • zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky • didaktické aspekty statistických šetření, zdroje statistických dat, volba metod, historický exkurz • zpracování statistických dat v programu Excel • typy statistických dat, normalita a další vlastnosti, detekce odlehlých hodnot • didaktické přístupy k výuce pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnosti (statistická, propenzitní, logická, subjektivní), volba metod, historický exkurz • principy nezávislosti, podmíněná pravděpodobnost, Bayesův vzorec • učebnice statistiky a pravděpodobnosti, problém názvosloví, internetové zdroje pro výuku statistiky • základy inferenční statistiky, princip testování hypotéz, metoda falzifikace K. Poppera, volba tématu, výzkumný přístup • porovnávání skupin dat (dvouvýběrové testy, ANOVA) • souvislost skupin dat (korelace, regrese) • práce s kategoriálními daty, kontingenční tabulky
Poslední úprava: STEHLIKO (18.09.2019)
Cíl předmětu

Studující

- aplikují terminologii a teoretické znalosti z didaktiky matematiky na témata z pravděpodobnosti a statistiky

- Zvolí vhodné strategie a způsoby výuky této látky probírané na základních a středních školách

- užije vhodné metody pro práci s daty získanými při vyhodnocování výsledků a pozorování ve výuce, pro jejich zpracování, prezentaci a vyhodnocení.

Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura

MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8

MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8

HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2

CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada 2016. ISBN 978-80-247-5326-3

HENDL, J.; SIEGEL, J.; MOLDAN, M. a kol.: Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4305-2

ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4

ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2

http://statisticsonweb.tf.czu.cz

www.czso.cz/csu/czso/vzorove_lekce_pro_ucitele

www.skolaci.com/statistika-pro-8-rocnik-priklady/22366

Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2019)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8113

Poslední úprava: STEHLIKO (30.09.2019)
Výsledky učení

Studující

 - zhodnotí situaci ve výuce počtu pravděpodobnosti pro různé úrovně vzdělávacího procesu

- popíše odborné a didaktické nástroje a metody v jednotlivých hodinách a doprovodí je odbornými argumenty

- podobné znalosti a dovednosti vykáže též pro výuku statistiky, podá přehled základních charakteristik polohy a variability, vypočítá jejich hodnoty u zadaného souboru dat a doprovodí vhodným grafickým vyjádřením

- porovná vhodnost užití těchto nástrojů v konkrétních situacích

-  prokáže orientaci v základních statistických metodách pro zpracování a vyhodnocování dat souvisejících s aktivitami při vzdělávacím procesu    

Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK