|
|
|
||
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs předpokládá znalost základních pojmů a metod statistiky a počtu pravděpodobnosti. Zaměřuje se především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Kurs je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
SYLABUS:
• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky
• zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky
• didaktické aspekty statistických šetření, zdroje statistických dat, volba metod, historický exkurz
• zpracování statistických dat v programu Excel
• typy statistických dat, normalita a další vlastnosti, detekce odlehlých hodnot
• didaktické přístupy k výuce pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnosti (statistická, propenzitní, logická, subjektivní), volba metod, historický exkurz
• principy nezávislosti, podmíněná pravděpodobnost, Bayesův vzorec
• učebnice statistiky a pravděpodobnosti, problém názvosloví, internetové zdroje pro výuku statistiky
• základy inferenční statistiky, princip testování hypotéz, metoda falzifikace K. Poppera, volba tématu, výzkumný přístup
• porovnávání skupin dat (dvouvýběrové testy, ANOVA)
• souvislost skupin dat (korelace, regrese)
• práce s kategoriálními daty, kontingenční tabulky
Poslední úprava: STEHLIKO (18.09.2019)
|
|
||
Studující - aplikují terminologii a teoretické znalosti z didaktiky matematiky na témata z pravděpodobnosti a statistiky - Zvolí vhodné strategie a způsoby výuky této látky probírané na základních a středních školách - užije vhodné metody pro práci s daty získanými při vyhodnocování výsledků a pozorování ve výuce, pro jejich zpracování, prezentaci a vyhodnocení. Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8 MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8 HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2 CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada 2016. ISBN 978-80-247-5326-3 HENDL, J.; SIEGEL, J.; MOLDAN, M. a kol.: Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4305-2 ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4 ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2 http://statisticsonweb.tf.czu.cz www.czso.cz/csu/czso/vzorove_lekce_pro_ucitele www.skolaci.com/statistika-pro-8-rocnik-priklady/22366 Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2019)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8113 Poslední úprava: STEHLIKO (30.09.2019)
|
|
||
Studující - zhodnotí situaci ve výuce počtu pravděpodobnosti pro různé úrovně vzdělávacího procesu - popíše odborné a didaktické nástroje a metody v jednotlivých hodinách a doprovodí je odbornými argumenty - podobné znalosti a dovednosti vykáže též pro výuku statistiky, podá přehled základních charakteristik polohy a variability, vypočítá jejich hodnoty u zadaného souboru dat a doprovodí vhodným grafickým vyjádřením - porovná vhodnost užití těchto nástrojů v konkrétních situacích - prokáže orientaci v základních statistických metodách pro zpracování a vyhodnocování dat souvisejících s aktivitami při vzdělávacím procesu Poslední úprava: Mošna František, RNDr., Ph.D. (19.09.2024)
|