PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Prostředí pro tvorbu výukových aplikací - OKNI3Q021A
Anglický název: Environments for designing educational applications
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Prerekvizity : OKNI3I015A
Je prerekvizitou pro: OKNI3Q031A
Anotace -
Náplní kurzu je, kromě teoretické části, seznámení s dostupnými vývojovými prostředími vhodnými pro tvorbu výukových materiálů. Cílem předmětu je především rozšířit praktické zkušenosti studentů s přípravou vlastních výukových materiálů na počítači a v souvislosti s tím též přehled o náročnosti tvorby a kvalitě dostupných komerčních i nekomerčních výukových aplikací. Účastníci navazují na své dřívější zkušenosti se zpracováním textu a grafiky, tvorbou prezentací a vývojem aplikací v prostředí www i mimo něj a budou pomocí vhodných nástrojů vytvářet normalizované výukové objekty, doplňkové moduly, i komplexní výukové aplikace s výstupem do prostředí www nebo jako samostatné počítačové programy určené pro fázi přípravy, průběhu či diagnostiky výuky.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na klasifikovanýc zápočet a zkouška 10 hodin
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu
  • aktivní účast na prezenční části setkání a plnění průběžných úkolů daných Moodle kurzem
  • zpracování závěrečné práce zaměřené na tvorbu digitálního vzdělávacího zdroje s interaktivními prvky
  • obhájení závěrečné práce

Na obhájení práce je stanoven jeden řádný termín, v případě neobhájení práce je možné práci upravit a následně ještě jednou obhájit.

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura

Literatura:

ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, [2015]. ISBN 978-80-88123-02-6.
LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro Android. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4347-6.
LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro iOS. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2018. ISBN 978-80-251-4942-3.
Mayer, R. E. (2014). Computer Games for Learning: An Evidence-Based Approach.: The MIT Press.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.): Cambridge University Press.
NEUMAJER, Ondřej. Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů pro využití ve vzdělávání. 2016 Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.

 

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus
  • multimediální vzdělávání
    • teorie multimediálního vzdělávání,
    • teorie kognitivní zátěže,
    • principy návrhu multimediálních materiálů
  • technické prostředky v edukaci
    • charakteristické vlastnosti a specifické rysy didaktické technicky a technických prostředků z hlediska edukace
  • didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
    • základní kritéria hodnocení didaktických materiálů typu od dokumentů vytvářených v textovém a grafickém editoru, přes prezentace, audiovizuální, multimediální a 3D objekty, hypermediální prostředky, včetně principů tvorby,
    • použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů
  • digitální úložiště
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
Studijní opory
Studijní opory jsou k dispozici na moodle.it.pedf.cuni.cz, klíč k přístupu ke kurzu je sdělen na první výukové lekci.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
Výsledky učení

Student:

  • uvede možnosti tvorby výukových materiálů v digitálním prostředí, vysvětlí jejich výhody, nevýhody a edukační specifika
  • v tématu multimediální vzdělávání uvede a zdůvodní elementární vlastnosti a specifika návrhů či příkladů multimediálních materiálů, s důrazem na kognitivní zátěž
  • ovládá vybrané aplikace pro tvorbu výukových materiálů, obhájí správnost návrhu, uvede didaktické užití a možnosti úprav
  • vysvětlí specifika a užití různých druhů organizérů, ovládá vybranou aplikaci pro práci s nimi
  • posoudí u digitálních výukových objektů edukační specifika (v rozsahu témat výuky), dokladuje správnost svých názorů
  • uvede základní kritéria hodnocení didaktických materiálů typu od dokumentů vytvářených v textovém a grafickém editoru, přes prezentace, audiovizuální, multimediální a 3D objekty, hypermediální prostředky, včetně vysvětelní kritérií a souvislosti s edukací, s principy tvorby
  • používá autorské systémy pro tvorbu výukových objektů a programů
  • vysvětlí pojmy související s cloudem a úložišti výukových objektů a digitálních učebních materiálů, a to pro tvorbu, uchování, užití a strukturované vyhledávání digitálních materiálů
  • uvede specifika operačních systémů včetně příkladů aplikací ve vztahu k tvorbě výukových aplikací pro Android, iOS, iPadOS a Windows, ovládá vybrané z nich
  • dává do souladu výukové aplikace s charakterem výuky, zejména s formativně vedenou, a s využitím hodnocení žáků různého přístupu
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (05.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK