Náplní kurzu je, kromě teoretické části, seznámení s dostupnými vývojovými prostředími vhodnými pro tvorbu výukových materiálů. Cílem předmětu je především rozšířit praktické zkušenosti studentů s přípravou vlastních výukových materiálů na počítači a v souvislosti s tím též přehled o náročnosti tvorby a kvalitě dostupných komerčních i nekomerčních výukových aplikací.
Účastníci navazují na své dřívější zkušenosti se zpracováním textu a grafiky, tvorbou prezentací a vývojem aplikací v prostředí www i mimo něj a budou pomocí vhodných nástrojů vytvářet normalizované výukové objekty, doplňkové moduly, i komplexní výukové aplikace s výstupem do prostředí www nebo jako samostatné počítačové programy určené pro fázi přípravy, průběhu či diagnostiky výuky.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (19.02.2024)
The content of the course is, in addition to the theoretical part, acquaintance with available development environments suitable for the creation of teaching materials. The aim of the course is to expand students' practical experience with the preparation of their own teaching materials on a computer and in connection with that an overview of the complexity of the creation and quality of available commercial and non-commercial educational applications. Participants build on their previous experience with word processing and graphics, creating presentations and developing applications in the web environment and beyond, and will use appropriate tools to create standardized learning objects, add-on modules, and complex learning applications with output to the web environment or as separate computer programs. intended for the phase of preparation, course or diagnostics of teaching. The main topics covered in the course include: multimedia education (theory of multimedia education, theory of cognitive load, principles of design of multimedia materials), technical means in education (characteristics and specific features of didactic technical and technical means in terms of education), didactic materials and possibilities their creation (basic criteria for the evaluation of didactic materials such as documents created in a text and graphic editor, through presentations, audiovisual, multimedia and 3D objects, hypermedia resources, the use of authoring systems for the creation of educational objects and programs).
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 hodin
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
20 hodin
Příprava na klasifikovanýc zápočet a zkouška
10 hodin
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu
aktivní účast na prezenční části setkání a plnění průběžných úkolů daných Moodle kurzem
zpracování závěrečné práce zaměřené na tvorbu digitálního vzdělávacího zdroje s interaktivními prvky
obhájení závěrečné práce
Na obhájení práce je stanoven jeden řádný termín, v případě neobhájení práce je možné práci upravit a následně ještě jednou obhájit.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Literatura
Literatura:
ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, [2015]. ISBN 978-80-88123-02-6. LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro Android. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4347-6. LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro iOS. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2018. ISBN 978-80-251-4942-3. Mayer, R. E. (2014). Computer Games for Learning: An Evidence-Based Approach.: The MIT Press. Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.): Cambridge University Press. NEUMAJER, Ondřej. Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů pro využití ve vzdělávání. 2016 Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/ NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (15.02.2022)
Sylabus
multimediální vzdělávání
teorie multimediálního vzdělávání,
teorie kognitivní zátěže,
principy návrhu multimediálních materiálů
technické prostředky v edukaci
charakteristické vlastnosti a specifické rysy didaktické technicky a technických prostředků z hlediska edukace
didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
základní kritéria hodnocení didaktických materiálů typu od dokumentů vytvářených v textovém a grafickém editoru, přes prezentace, audiovizuální, multimediální a 3D objekty, hypermediální prostředky, včetně principů tvorby,
použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů
digitální úložiště
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (19.02.2024)
Studijní opory
Studijní opory jsou k dispozici na moodle.it.pedf.cuni.cz, klíč k přístupu ke kurzu je sdělen na první výukové lekci.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (19.02.2024)