Analýza výsledků výuky - OKNI3I034B
Anglický název: Analysis of educational results
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Předmět se zabývá vybranými tématy týkajícími se oblasti zpětnovazebních výukových informací a vytváření podmínek pro jejich efektivní vytváření a zpracování. Cílem předmětu je vytvořit u studentů systémově komplexní pohled na problematiku analýzy výukových informací, informovat o aktuálních informačně nabitých a formujících edukačních metodách a možnostech adekvátně vedené výuky, naučit používat vybrané analytické metody zpracování pedagogických dat. Mezi stěžejní témata předmětu Analýza výsledků výuky patří: Proměny ve vzdělávacím prostředí, subjektivita v pedagogickém pozorování a hodnocení; Hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie; podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení; Didaktické informace a pedagogická data – zpracování a kvalitativní přístupy k analýze dat, informační význam hodnocení; Možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky, klasifikace; Didaktické testy a jejich specifika; Třídní klima, sociometrie; Portfolia (žákovské a učitelské), elektronické portfolio, technologická řešení; Programové aplikace pro zpracování dat; Informační systémy, administrativní systémy školy, pedagogický informační systém; Školní informační systémy a práce s daty.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (15.10.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin

Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 30 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce – 10 hodin

Příprava na zápočet – 0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška –  15 hodin

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (08.11.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zápočtu:

  • Aktivní práce v prezenční části výuky.
  • Úspěšné splnění všech úloh zadaných ke zpracování v průběhu semestru.
  • Zpracování semestrální práce - vybraného tématu z tematiky předmětu (upřesnění ve výuce) - 

Odevzdání úloh a práce nejpozději týden před koncem zkouškového období.
Úlohy a práce nevyhovující (hodnocené stupněm 4) lze nejvýše 2x opravit a znovu odevzdat k hodnocení.

Klasifikace zohledňuje úroveň odevzdaných prací.

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

ČAPEK, R. Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018.

GILLNEROVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.

GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele - Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Universum, 2019.

JEŘÁBEK, O., BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.

KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

LAUFKOVÁ, V., STARY, K. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Portál: Praha 2016. 

NOVÁK, J. Možnosti výpočetního zpracování klasifikace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018.

TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele – Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav vzdělávání, 2012.

Materiály a soubory předávané v průběhu semestru.

Odkaz na studijní opory: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1905

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (15.10.2024)
Sylabus

Témata předmětu Analýza výsledků výuky:

  • Proměny ve vzdělávacím prostředí, subjektivita v pedagogickém pozorování a hodnocení;
  • Hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie;
  • Podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení, specifika informatiky;
  • Didaktické informace a pedagogická data – zpracování a kvalitativní přístupy k analýze dat, informační význam hodnocení;
  • Možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky, klasifikace;
  • Didaktické testy a jejich specifika;
  • Třídní klima, sociometrie; Portfolia (žákovské a učitelské), elektronické portfolio, technologická řešení;
  • Programové aplikace pro zpracování dat;
  • Informační systémy, administrativní systémy školy, pedagogický informační systém;
  • Školní informační systémy a práce s daty.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (15.10.2024)
Studijní opory

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1905

Klíč pro přístup do kurzu je studentům sdělen ve výuce.

Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (15.10.2024)
Výsledky učení

Student:

  • vysvětlí systém vzdělávacího prostředí se zaměřením na subjektivitu v pedagogickém pozorování a hodnocení a aplikuje na příklady z pedagogické praxe
  • vysvětlí pojmy hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie; podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení
  • uvede specifika hodnocení v informatice
  • specifikuje didaktické informace a pedagogická data, uvede možnosti jejich zpracování a kvalitativní přístupy k analýze, vysvětlí informační význam hodnocení - vše uvede i s příklady z pedagogociké praxe
  • vysvětlí možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky a jejich zpracování, klasifikace;
  • vytvoří jednoduchý didatkický test s výběrovými a tvořenými odpověďmi
  • uvede specifika různých typů didaktických testů
  • vysvětlí pojmy třídní klima, sociometrie a s využitím vhodných metod analyzuje příklady pedagogických situací
  • vymezí a vysvětlí účel portfolií (žákovské a učitelské), uvede technologická řešení
  • uvede příklady programových aplikací pro zpracování školních dat
  • vysvětlí strukturu a účel školních Informačních systémů, způsob práce s daty
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (15.10.2024)