PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika informatiky - OKNI3I032A
Anglický název: Didactics of Computer Science
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : OKNI3I022A
Anotace -
Kurz je věnován vybraným otázkám velmi mladého oboru didaktiky informatiky. Chybí jí výzkumy, které by ukázaly, jakým způsobem se utvářejí a rozvíjejí informatické koncepty u dětí, žáků základních škol a studentů středních škol. Hlavní pozornost bude v kurzu věnována didaktice informatiky pro ZŠ s akcentem na metodické přístupy k tématům v nově zavedeném povinném předmětu „Informatika “ v RVP ZV s využitím dostupných učebních a metodických materiálů včetně materiálů vzniklých v projektu PRIM (imysleni.cz). V kurzu budou využity i dosavadní výzkumy o prekoncepcích a miskoncepcích žáků, s nimiž se ve výuce témat z informatiky můžeme setkávat. Kurz navazuje na některé otázky řešené v předmětech "Didactics for Teaching Informatics and IT", "Metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení" a "Didaktika algoritmizace a programování".
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující:

  • vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace ve výuce informatiky
  • vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových situací s použitím vhodných výukových strategií a učebních úloh
  • odborně zdůvodní návrh výukové situace, návrh a výběr učebních úloh, výběr vyučovacích metod a výukových strategií pro jejich realizace
  • rozumí používání metody 3A (Anotace, Analýza, Alterace)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin

Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 10 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce – 15 hodin

Příprava na zápočet – 0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška –  0 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky k zápočtu:

1. Aktivní účast a práce v seminářích.

2. Splnění zadaných úkolů v seminářích.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2023)
Literatura

Sborník DIDINFO2021.

GLENN BROOKSHEAR, J. (2013) Informatika. Computer Press : Brno, 2013.

Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education (2022) (Eds.) Andreas Bollin, Gerald Futschek. 15th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2022, Vienna, Austria, September 26–28, 2022, Proceedings.

Slavik, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.

Učebnice pro základní a střední školy – viz portál https://imysleni.cz/ucebnice

Internetové zdroje podle doporučení vyučujícího

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2023)
Sylabus -

1. Informatika jako vyučovací předmět v zahraničí

2. Informatika na ZŠ v ČR

3. Metodické přístupy k tématu DATA, INFORMACE, MODELOVÁNÍ na 2.st. ZŠ

4. Metodické přístupy k tématu ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ na 2.st. ZŠ

5. Metodické přístupy k tématu INFORMAČNÍ SYSTÉMY na 2.st. ZŠ

6. Metodické přístupy k tématu DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE na 2.st. ZŠ

7. Specifika výuky informatiky na 1. stupni ZŠ

8. Taxonomie vzdělávacích cílů

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Studijní opory

Studijní opory: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2342

jsou připraveny v podobě moodle kurzu, přístup ke kurzu bude sdělen studentům na první lekci

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.09.2024)
Výsledky učení -

Studující:

  • reflektuje výukové situace s použitím odborné terminologie
  • aplikuje 3A při hodnocení výukových situací
  • připraví didaktický projekt na vybrané téma z kurikula informatiky pro 2. stupeň ZŠ (RVP ZV)
  • charakterizuje a vysvětlí specifika taxonomie vzdělávacích cílů pro výuku informatiky
  • uvádí příklady různých prekoncepcí a miskoncepcí, identifikuje jejich příčiny a aplikuje postupy k eliminaci miskoncepcí
  • orientuje se v dostupných učebních a metodických materiálech pro výuku informatiky na 2. st. ZŠ
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK