PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe 2 s reflexí - OKNI3I023A
Anglický název: Professional practice 2
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 48 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Daniel Tocháček
Prerekvizity : OKNI3I013A
Je prerekvizitou pro: OKNI3I042A, OKNI3I033A
Anotace
V předmětu Oborová praxe je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření na IT a využití IT ve výuce ostatních vyučovacích předmětů a v práci žáků na základních a středních školách. V předmětu je zaměřena pozornost i na poznávání didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky. • exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta. • náslechy u zkušených učitelů, rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele • rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce • rozbor hospitační činnosti, analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza • vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 1 hodina

Samostudium literatury (za semestr) – 8 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 20 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 0 hodin

Příprava na zápočet – 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Pro získání zápočtu je třeba odevzdat níže uvedené vyplněné a potvrzené materiály. Bez jejich odevzdání není možné zápočet udělit! 

Doporučený počet realizovaných výukových jednotek, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 12 za každý obor
Minimální počet realizovaných výukových jednotek, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 10

Dokumenty, prosím, připojte jako řešení tohoto úkolu v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. Preferovaná je libovolná vhodná elektronická varianta dokumentů ve standardních dokumentových a obrázkových formátech pro lokální uložení (doc/docx/odt/pdf; jpg/png/gif), nebo v podobě cloudového sdíleného souboru (skrze aplikace Google nebo Office 365/One Drive či přes hypertextový odkaz).

Termín odevzdání: 18.5.2025, 23:59 hod.

K zápočtu je třeba odevzdat:  

   a) Doporučení pro udělení zápočtu - vyplňuje při nebo po realizaci praxe fakultní učitel na škole, kde je konána praxe optimálně při nebo po finální reflektivní rozpravě.

   b) Evidence docházky - vyplňuje studující v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe

   c) Potvrzení praxe - vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe - jde o variantní dokument, který není třeba odevzdávat, je-li dodán dokument b) Evidence docházky

   d) Přípravy k realizovaným výukovým jednotkám - vyplňuje studující v průběhu praxe -  povinně je třeba odevzdat přípravy ke všem realizovaným výukovým jednotkám, popř. ekvivalentním aktivitám, tj. minimálně 10 příprav v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. V případě potřeby lze (nepovinně) využít standardizovaný dokument, který je dostupný ke stažení v sekci "Realizace a reflexe praxe" tohoto GC.
   +) Elektronický formulář "Oborová praxe 2 s reflexí LS 2023/24 - podrobnosti praxe" - Po výběru školy a sjednání praxe na dané škole nahlašte, prosím, co možná nejdříve garantovi praxe detaily Vaší praxe, a to prostřednictvím on-line formuláře dostupného v tomto kurzu GC v úkolu nazvaném "Nahlášení detailů praxe".


Není podmínkou pro získání zápočtu:
   +) Dohodu o provedení práce (pro fakultního učitele) - dokument "Dohoda-DPP-2023 – VVP-2.docx" vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje fakultní učitel, kterému následně bude vyplacena odměna za realizaci maximálně 12 rozborových hodin - dodání tohoto dokumentu není podmínkou pro získání zápočtu, ale je podmínkou pro vyplacení odměny fakultnímu učiteli.

Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Literatura

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998.  ISBN 80-7076-793-7.

SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Studijní opory

Pro podporu výuky bude využito VLE Google Classroom (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce a následně zaslány účastníkům kurzu e-mailem prostřednictvím SIS.

Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Výsledky učení

Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  • Samostatně plánovat a realizovat výuku v různých typech škol a předmětů.
  • Využívat různé výukové metody, formy organizace výuky a didaktické prostředky.
  • Adaptovat výuku na individuální potřeby a schopnosti žáků.
  • Motivovat žáky k učení a vytvářet příznivé klima ve třídě.
  • Hodnotit žáky a poskytovat jim zpětnou vazbu.
  • Spolupracovat s kolegy a vedením školy.
  • Kriticky reflektovat vlastní výuku a identifikovat oblasti pro další zlepšení.
  • Řešit nečekané situace ve výuce a zachovat si klid.
  • Vytvořit podrobný portfólio své praxe, včetně reflexí a analýz.
  • Aplikovat etické zásady pedagogické práce.

Specifické dovednosti pro výuku v roli učitele:

  • Tvorba výukových materiálů: Připravovat učební plány, prezentace, pracovní listy apod.
  • Komunikace: Efektivně komunikovat s žáky, rodiči a kolegy.
  • Řízení třídy: Udržovat disciplínu a organizaci ve třídě.
  • Hodnocení: Navrhovat a provádět různé typy hodnocení.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK