PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika algoritmizace a programování - OKNI3I022A
Anglický název: Didactics of Algorithmization and Programming
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc.
Vyučující: PhDr. Martin Beneš
Prerekvizity : OKNI3I012A
Je prerekvizitou pro: OKNI3I032A
Anotace -
Výuka základů algoritmizace a programování na základních a středních školách. Prostředky a postupy vhodné pro výuku algoritmizace a programování, srovnání programovacích jazyků. Porovnávání kvality algoritmů z hlediska jejich časové a prostorové složitosti. Samostatné procvičení a nácvik práce učitele formou ukázkových příprav na vyučovací hodinu a praktických výstupů.
Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (27.01.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je připravit posluchače na jejich budoucí práci učitele informatiky, konkrétně na vedení výuky základů algoritmizace a programování na základních a středních školách.

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (27.01.2022)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut

Samostudium literatury (za semestr) – 2 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr) – 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 15 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 20 hodin

Příprava na zápočet – 15 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (02.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem, který se uděluje za splnění úkolů zadávaných průběžně na cvičeních - příprava referátů a samostatných výstupů, vypracování domácích úkolů.

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (02.02.2022)
Literatura

Učebnice pro základní a střední školy – viz portál https://imysleni.cz/ucebnice

Rámcové vzdělávací programy - viz https://revize.rvp.cz/

Příručky programovacích jazyků a další internetové zdroje podle doporučení vyučujícího

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (27.01.2022)
Sylabus

Obsah výuky algoritmizace a programování na základních a středních školách, revidované RVP-ZV a RVP-G.

Učebnice programování, programátorské soutěže, další relevantní zdroje informací na internetu.

Volba programovacího jazyka pro výuku, výběr vhodné podmnožiny jazyka, vývojová prostředí.

Algoritmus, zdůvodnění správnosti, porovnávání kvality různých algoritmů, kritéria výběru.

Časová a prostorová složitost algoritmu, asymptotická složitost, jejich praktický význam.

Výběr základních algoritmů, datových struktur a programovacích technik pro výuku na střední škole.

Samostatné výstupy všech účastníků - praktické procvičení výuky algoritmizace a programování.

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (02.02.2022)
Studijní opory

Studijní opory:

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1910

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (06.12.2019)
Výsledky učení

Studující

- seznámí se s obsahem výuky algoritmizace a programování na základních a středních školách v kontextu malé revize RVP-ZV a RVP-G
- dozví se o možnostech využití učebnic programování, programátorských soutěží a dalších relevantních zdrojů informací na internetu
- prodiskutuje volbu programovacího jazyka a výběr jeho vhodné podmnožiny pro výuku
- zopakuje si pojem algoritmu, zdůvodnění jeho správnosti, způsoby porovnávání kvality různých algoritmů
- seznámí se s pojmem časové a prostorové složitosti algoritmu, asymptotické složitosti a s jejich praktickým významem při návrhu programů
- vytvoří si výběr základních algoritmů, datových struktur a programovacích technik vhodných pro výuku programování na střední škole
- prostřednictvím samostatných výstupů si prakticky procvičí výuku algoritmizace a programování

Poslední úprava: Töpfer Pavel, doc. RNDr., CSc. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK