PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didactics for Teaching Informatics and IT - OKNI3I015A
Anglický název: Didactics for Teaching Informatics and IT
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina, čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Je prerekvizitou pro: OKNI3I025A, OKNI3Q021A
Anotace -
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretická východiska didaktiky informatiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování vzdělávací oblasti „Informatika“ a na otázky související s rozvíjením digitální kompetence napříč kurikulem v souladu s revizí RVP. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství v kontextu potřeb plnění cílů výuky informatiky a rozvíjení digitální kompetence ve školní praxi na 2. st. ZŠ a všeobecně vzdělávacích SŠ. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny v přípravě učitelů. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí vzdělávání v informatice a utváření digitální kompetence žáků ZŠ a SŠ. Z obsahového hlediska se předmět zaměřuje na utváření představy didaktiky informatiky jako oborové didaktiky a jako vědní disciplíny (jejího předmětu zkoumání, metod zkoumání, problémů k řešení aj.). Východiskem pro budování oborově didaktické terminologie a didaktické úvahy o přístupech k výuce informatiky ve školním vzdělávání jsou pedagogické koncepty představené v učebnici SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020. Předmět se zaměřuje na vzdělávací obsah a obsahovou transformaci pro výuku informatiky u nás a v zahraničí, na problematiku vzdělávacích cílů a jejich specifik pro vzdělávací oblast Informatiky, na vyučovací metody a organizační formy a jejich specifika pro potřeby výuky informatiky a pro rozvoj digitální kompetence žáků napříč kurikulem. Na výuku je nahlíženo jako na pracovní pole pro učitelskou reflexi. Pozornost je věnována i problematice osvojování učiva informatiky žáků, a s tím souvisejícím pojmu prekoncepce a miskoncepce.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující

  • vysvětlí, jaké vědní obory jsou východiskem pro vymezení oboru pro didaktiku informatiky a čím se tyto obory zabývají
  • vhodně používá základní didaktickou terminologii a teorii pro navržení výukových situací a popis procesu učení ve výuce informatiky
  • uvede odborné důvody pro původ vybraných prekoncepcí a miskoncepcí
  • orientuje se v učebnicích a učebních zdrojích pro výuku informatiky na ZŠ a SŠ v České republice
  • orientuje se ve stávající situaci zavádění informatiky na ZŠ a SŠ v zahraničí
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    45 minut

Samostudium literatury (za semestr)     20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

Seminární práce               0 hodin

Příprava na zápočet        0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  25 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Literatura -

1. ACKERMANN, E.K. (2012) Programming for the natives: What is it? What´s in it for the kids? In: Proceedings of Constructionism: Theory, Practice and Impact. Athens, 2012.

2. BĚLOHLÁVEK, R. (2016) Informatika jako obor. Matematika - fyzika - informatika, 25, 2016, s. 299-315.

3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016) Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158

4. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.

5. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.

6. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.

7. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9.

8. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

9. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf

10. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.

11. PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

12. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012.

13. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education

14. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.

15. SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.

16. ŠMÍD, r. (2023) Digitální technologie – tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ. Diplomová práce. PedF UK, Praha.

17. TURVEY, K., POTTER, J., BURTON, J. (2016) (7th Edition) Primary Computing and Digital Technologies: Knowledge, Understanding and Practice, London: Sage.

18. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

19. YAGHOBOVÁ, A. (2021) Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce. MFF UK, Praha.

Učebnice pro výuku informatiky na ZŠ, resp. SŠ

·  strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)

·  materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) - revize RVP ZV a revize RVP G

·  učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Na závěr prezenční části si každý vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce.

Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení zadaného didaktického projektu. Rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci

Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtových prací z oblasti zaměření předmětu.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Sylabus -
  1. ÚVOD DO DIDAKTIKY INFORMATIKY
  2. CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Vědní obor(y) jako východisko pro didaktiku informatiky a IT
  3. CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Informatika v kurikulu pro vzdělávání v ČR a dalších zemích
  4. CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Vzdělávací cíle a oblasti informatiky pro základní a střední školy
  5. JAK: Specifika vyučovacích metod pro informatiku a informační výchovu na ZŠ a SŠ. Jak designovat pedagogické situace ve výuce informatiky.
  6. JAK A PROČ: Organizational forms applicable for information and informatics education
  7. CO-JAK-PROČ: Učebnice, úlohy, problémy, učební aktivity
  8. Problémy, prekoncepce a miskoncepce. Rizika spojená s používáním digitálních technologií.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
  1. Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
  2. Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
  3. Analýza úloh ve vybrané učebnici.
  4. Zpracování didaktického projektu přípravy na výuku.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Studijní opory

Metodická opora v moodle https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2346 (přístup bude studentům sdělen na první lekci)

V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
Výsledky učení -

Studující

  • vysvětlí, jaké vědní obory jsou východiskem pro vymezení oboru pro didaktiku informatiky a čím se tyto obory zabývají
  • vysvětlí, čemu se věnuje oborová didaktika informatiky, její význam, problémy, jimiž se zabývá
  • orientuje se v transformacích vzdělávacího obsahu a ve vymezení vzdělávacího obsahu v kurikulárních dokumentech
  • analyzuje různé vyučovací přístupy a postupy a jejich možnosti využití ve výuce informatiky a pro učení informatice
  • uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití vyučovacích metod pro učení informatiky
  • uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití učebních zdrojů (učebnic aj.) pro učení informatiky
  • uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití učebních úloh pro učení informatiky
  • seznamuje se s příčinami vzniku miskoncepcí v tématech informatiky v RVP
  • navrhne didaktický projekt na vybrané téma informatiky v RVP
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK