Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství teoretická východiska didaktiky informatiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování vzdělávací oblasti „Informatika“ a na otázky související s rozvíjením digitální kompetence napříč kurikulem v souladu s revizí RVP. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství v kontextu potřeb plnění cílů výuky informatiky a rozvíjení digitální kompetence ve školní praxi na 2. st. ZŠ a všeobecně vzdělávacích SŠ. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny v přípravě učitelů. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí vzdělávání v informatice a utváření digitální kompetence žáků ZŠ a SŠ.
Z obsahového hlediska se předmět zaměřuje na utváření představy didaktiky informatiky jako oborové didaktiky a jako vědní disciplíny (jejího předmětu zkoumání, metod zkoumání, problémů k řešení aj.).
Východiskem pro budování oborově didaktické terminologie a didaktické úvahy o přístupech k výuce informatiky ve školním vzdělávání jsou pedagogické koncepty představené v učebnici SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.
Předmět se zaměřuje na vzdělávací obsah a obsahovou transformaci pro výuku informatiky u nás a v zahraničí, na problematiku vzdělávacích cílů a jejich specifik pro vzdělávací oblast Informatiky, na vyučovací metody a organizační formy a jejich specifika pro potřeby výuky informatiky a pro rozvoj digitální kompetence žáků napříč kurikulem. Na výuku je nahlíženo jako na pracovní pole pro učitelskou reflexi. Pozornost je věnována i problematice osvojování učiva informatiky žáků, a s tím souvisejícím pojmu prekoncepce a miskoncepce.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
The aim of the course is to provide student teachers with fundamental theoretical base of Computer Science/ Informatics/ Computing didactics focused on the needs and specifics of teaching of "Informatics" and on issues related to the development of digital competency across the curriculum in accordance with the revision of the RVP. The course contributes to the development of didactic thinking of student teachers in the context of the needs of fulfilling the goals of Computer Science / Informatics / Computing teaching and the development of digital competency in school practice at the lower and upper secondary schools. It builds on general pedagogical-psychological disciplines in teacher training. It emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concept of education in computer science and the formation of digital competency of pupils of basic and high schools.
From a content point of view, the course focuses on shaping the idea of Computer Science /Informatics didactics as a branch didactics and as a scientific discipline (its subject of investigation, methods of investigation, problems to be solved, etc.).
The starting point for didactic reflections on approaches to computer science teaching in school education are pedagogical concepts presented in the textbook SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.
The course focuses on educational content and content transformation for teaching Computer Science / Informatics in our country and abroad, on the issue of educational goals and their specifics for „Informatics“, on teaching methods and organizational forms and their specifics for the needs of teaching Computer Science / Informatics and for the development of digital competency of pupils across the curriculum. The teaching is viewed as a working field for teacher reflection. Attention is also paid to the issue of students' acquisition of the informatics curriculum, and the related concept of preconceptions and misconceptions.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
Cíl předmětu -
Studující
vysvětlí, jaké vědní obory jsou východiskem pro vymezení oboru pro didaktiku informatiky a čím se tyto obory zabývají
vhodně používá základní didaktickou terminologii a teorii pro navržení výukových situací a popis procesu učení ve výuce informatiky
uvede odborné důvody pro původ vybraných prekoncepcí a miskoncepcí
orientuje se v učebnicích a učebních zdrojích pro výuku informatiky na ZŠ a SŠ v České republice
orientuje se ve stávající situaci zavádění informatiky na ZŠ a SŠ v zahraničí
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (11.09.2024)
Each learner
explains which scientific fields are a base for defining the field of didactics of informatics/ computer science and what these fields deal with
appropriately uses basic didactic terminology and theory for designing pedagogical situations and describing the learning process in the teaching of computer science
states professional reasons for the origin of selected preconceptions and misconceptions
orients him/herself in textbooks and learning resources for teaching informatics at primary and secondary schools in the Czech Republic
orients him/herself in the current situation of introducing informatics at primary and secondary schools abroad
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Literatura -
1. ACKERMANN, E.K. (2012) Programming for the natives: What is it? What´s in it for the kids? In: Proceedings of Constructionism: Theory, Practice and Impact. Athens, 2012.
2. BĚLOHLÁVEK, R. (2016) Informatika jako obor. Matematika - fyzika - informatika, 25, 2016, s. 299-315.
3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016) Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158
4. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.
5. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
6. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.
7. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9.
8. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
9. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf
10. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.
11. PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.
14. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.
15. SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.
16. ŠMÍD, r. (2023) Digitální technologie – tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ. Diplomová práce. PedF UK, Praha.
17. TURVEY, K., POTTER, J., BURTON, J. (2016) (7th Edition) Primary Computing and Digital Technologies: Knowledge, Understanding and Practice, London: Sage.
19. YAGHOBOVÁ, A. (2021) Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce. MFF UK, Praha.
Učebnice pro výuku informatiky na ZŠ, resp. SŠ
· strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)
· materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) - revize RVP ZV a revize RVP G
· učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
1. ACKERMANN, E.K. (2012) Programming for the natives: What is it? What´s in it for the kids? In: Proceedings of Constructionism: Theory, Practice and Impact. Athens, 2012.
2. BĚLOHLÁVEK, R. (2016) Informatika jako obor. Matematika - fyzika - informatika, 25, 2016, s. 299-315.
3. BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016) Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158
4. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.
5. JANÍK, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
6. KALAŠ, I. a kol. (2011) Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.
7. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9.
8. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002) Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
9. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf
10. MUDRÁK, D. (2007) Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce.
11. PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.
14. SLAVÍK, J. a kol. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.
15. SLAVÍK, J. a kol. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.
16. ŠMÍD, r. (2023) Digitální technologie – tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ. Diplomová práce. PedF UK, Praha.
17. TURVEY, K., POTTER, J., BURTON, J. (2016) (7th Edition) Primary Computing and Digital Technologies: Knowledge, Understanding and Practice, London: Sage.
19. YAGHOBOVÁ, A. (2021) Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu. Diplomová práce. MFF UK, Praha.
Učebnice pro výuku informatiky na ZŠ, resp. SŠ
· strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)
· materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) - revize RVP ZV a revize RVP G
· učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Na závěr prezenční části si každý vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce.
Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení zadaného didaktického projektu. Rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci
Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtových prací z oblasti zaměření předmětu.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Defense of a didactic project.
Demonstration of knowledge from the subject matter.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2023)
Sylabus -
ÚVOD DO DIDAKTIKY INFORMATIKY
CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Vědní obor(y) jako východisko pro didaktiku informatiky a IT
CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Informatika v kurikulu pro vzdělávání v ČR a dalších zemích
CO (VZDĚLÁVACÍ OBSAH): Vzdělávací cíle a oblasti informatiky pro základní a střední školy
JAK: Specifika vyučovacích metod pro informatiku a informační výchovu na ZŠ a SŠ. Jak designovat pedagogické situace ve výuce informatiky.
JAK A PROČ: Organizational forms applicable for information and informatics education
CO-JAK-PROČ: Učebnice, úlohy, problémy, učební aktivity
Problémy, prekoncepce a miskoncepce. Rizika spojená s používáním digitálních technologií.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
INTRODUCTION: Didactics of Informatics
WHAT: A field of study of didactics for teaching informatics and IT
WHAT: Informatics in curriculum for education in the Czech Republic and other countries
WHAT: Educational goals and areas for computing education in basic and secondary school
HOW: Teaching methods applicable in informatics and information education. How to design a pedagogical situation
HOW and WHY: Organizational forms applicable for information and informatics education
WHAT-HOW-WHY: Textbooks, assignments, problems, and learning activities
Problems, misconcepts and risks joint with the use of digital technologies
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
Analýza úloh ve vybrané učebnici.
Zpracování didaktického projektu přípravy na výuku.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
1. Active work and successful completion of all tasks assigned to solve in full-time teaching.
2. Active work and fulfillment of all tasks assigned in the system of online support (in moodle).
3. Analysis and presentation of a selected textbook. Organisation of a CSUnplugged activity.
4. Design of a didactic project (lesson plan) for teaching a theme in Informatics/ Computing Education.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (05.09.2024)
Studijní opory
Metodická opora v moodle https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2346 (přístup bude studentům sdělen na první lekci)
V případě potřeby bude využita také platforma ZOOM.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
Výsledky učení -
Studující
vysvětlí, jaké vědní obory jsou východiskem pro vymezení oboru pro didaktiku informatiky a čím se tyto obory zabývají
vysvětlí, čemu se věnuje oborová didaktika informatiky, její význam, problémy, jimiž se zabývá
orientuje se v transformacích vzdělávacího obsahu a ve vymezení vzdělávacího obsahu v kurikulárních dokumentech
analyzuje různé vyučovací přístupy a postupy a jejich možnosti využití ve výuce informatiky a pro učení informatice
uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití vyučovacích metod pro učení informatiky
uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití učebních zdrojů (učebnic aj.) pro učení informatiky
uvádí a analyzuje příklady vhodného i nevhodného využití učebních úloh pro učení informatiky
seznamuje se s příčinami vzniku miskoncepcí v tématech informatiky v RVP
navrhne didaktický projekt na vybrané téma informatiky v RVP
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
Each learner
explains which scientific fields are the starting point for defining the field for computer science didactics and what these fields deal with
explains what the branch didactics of informatics does, its meaning, the problems it deals with
orients himself in the transformations of educational content and in the definition of educational content in curriculum documents
analyzes various teaching approaches and procedures and their possibilities of use in the teaching of informatics and for learning informatics
presents and analyzes examples of appropriate and inappropriate use of teaching methods for learning informatics
presents and analyzes examples of appropriate and inappropriate use of learning resources (textbooks, etc.) for learning informatics
presents and analyzes examples of appropriate and inappropriate use of learning tasks for learning informatics
learns about the causes of misconceptions in computer science topics in RVP
proposes a didactic project on a selected topic of informatics in RVP
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)