Posláním předmětu je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání. Cílem předmětu je rozvinout u studentů vhled do oblasti edukačních technologií, a vytvořit tak předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání.
Princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu je založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivním učení, tvořivé práci s technologiemi, postupech hodnocení a sebehodnocení. V souladu s tímto zaměřením studenti společně reflektují zkušenosti z vlastní výuky.
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Revitalising, supplementing and systematising students’ knowledge about the psycho-didactic foundations, development and concept of the roles and functions of technical methods to induce, support and promote innovation and change in educational practice is the mission of educational technology. The course’s aim is to develop students’ skills and insight regarding educational technology, and thereby create conditions for further development in the use of technology in education.
The course will focus on the following topics:
Major contemporary paradigms and directions in education in relation to technical means and psycho/didactical systems and how they combine to create innovation in education.
Basic characteristics of current cognitive psychology, constructivist theory of learning and instructive and constructive approaches to education.
The relationship between the development of didactic theories and the way in which educational technologies are used.
Characteristics and specific features of digital technologies in terms of education.
Didactic aspects of technical teaching means.
Main benefits and directions of application of technologies in education.
Pedagogical models and frameworks TPCK, SAMR, iPAC ...
Technological trends influencing pedagogy, education and changes in society. Didactic specifics of trends (eg open education, digital learning materials, cloud computing, mobile devices, safe use of digital technologies, inclusive education and digital technologies, computer thinking).
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Cíl předmětu
Studující:
si rozvinou své digitální kompetence. Naučí se využívat různé digitální nástroje a aplikace, vytvářet digitální obsah a kriticky hodnotit kvalitu digitálních zdrojů.
pochopí didaktické principy využití technologií: Vysvětlit, jak mohou technologie podporovat různé výukové strategie a jak je vhodně zařazovat do výuky.
rozvinou pedagogickou inovativnost: Inspirovat studenty k hledání nových a kreativních způsobů využití technologií ve výuce.
připraví se na budoucí profesní výzvy: Uvědomí si, jak se mění role učitele v digitálním věku a jak se na tyto změny připravit.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 8 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (14.09.2021)
Literatura
BRDIČKA, B. Pedagogika nejistoty v éře AI. Praha: Národní pedagogický institut ČR. 2024.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
KOPECKÝ, K. a kol. Moderní technologie ve výuce (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5925-7. Dostupné z https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-5926-4
OTTENBREIT-LEFTWICH, A., KIMMONS, R. The K-12 Educational Technology Handbook. EdTech Books, 2020. Dostupné z https://edtechbooks.org/k12handbook
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0. Dostupné z https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-476-version1-30_rambousek.pdf
ZOUNEK, J. a kol. E-learning: Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Vyd. 2. aktualizované. ISBN: 978-80-7676-175-9. Online podpora dostupná z http://knihaelearning.cz/.
Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Sylabus
Předmět se zaměří na tato témata:
Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby přístupům ve vzdělávání.
Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní přístup k edukaci.
Vztah vývoje didaktických teorií ke způsobu využití edukačních technologií. Technologický determinismus.
Charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace.
Hlavní přínosy a směry aplikace technologií ve vzdělávání.
Modely integrace digitálních technologií do výuky (TPCK, SAMR, iPAC...)
Technologické trendy ovlivňující pedagogiku, vzdělávání a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika trendů (např. otevřené vzdělávání, digitální učební materiály, cloud computing, mobilní zařízení, bezpečné užívání digitálních technologií, inkluzivní vzdělávání a digitální technologie, informatické myšlení, umělá inteligence).
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Výsledky učení
Studující:
uvede charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace
porovná a kontrastuje behaviorální, kognitivní, konstruktivistický a konektivistický přístup k učení s využitím / v kontextu digitálních technologií
interpretuje různé modely integrace digitálních technologií do výuky (TPCK, SAMR, iPAC…)
navrhne výukovou aktivitu využívající digitální nástroje
zhodnotí výhody a nevýhody různých edukačních technologií
analyzuje dopady vybraných technologických trendů na pedagogiku a vzdělávání
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)