PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Edukační technologie - OKNI3I014A
Anglický název: Education Technology
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKNI3I024A
Anotace - angličtina
Revitalising, supplementing and systematising students’ knowledge about the psycho-didactic foundations, development and concept of the roles and functions of technical methods to induce, support and promote innovation and change in educational practice is the mission of educational technology. The course’s aim is to develop students’ skills and insight regarding educational technology, and thereby create conditions for further development in the use of technology in education. The course will focus on the following topics: Major contemporary paradigms and directions in education in relation to technical means and psycho/didactical systems and how they combine to create innovation in education. Basic characteristics of current cognitive psychology, constructivist theory of learning and instructive and constructive approaches to education. The relationship between the development of didactic theories and the way in which educational technologies are used. Characteristics and specific features of digital technologies in terms of education. Didactic aspects of technical teaching means. Main benefits and directions of application of technologies in education. Pedagogical models and frameworks TPCK, SAMR, iPAC ... Technological trends influencing pedagogy, education and changes in society. Didactic specifics of trends (eg open education, digital learning materials, cloud computing, mobile devices, safe use of digital technologies, inclusive education and digital technologies, computer thinking).
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Cíl předmětu

Studující:

  • si rozvinou své digitální kompetence. Naučí se využívat různé digitální nástroje a aplikace, vytvářet digitální obsah a kriticky hodnotit kvalitu digitálních zdrojů.
  • pochopí didaktické principy využití technologií: Vysvětlit, jak mohou technologie podporovat různé výukové strategie a jak je vhodně zařazovat do výuky.
  • rozvinou pedagogickou inovativnost: Inspirovat studenty k hledání nových a kreativních způsobů využití technologií ve výuce.
  • připraví se na budoucí profesní výzvy: Uvědomí si, jak se mění role učitele v digitálním věku a jak se na tyto změny připravit.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

Seminární práce               15 hodin

Příprava na zápočet        8 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  20 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (14.09.2021)
Literatura
  • BRDIČKA, B. Pedagogika nejistoty v éře AI. Praha: Národní pedagogický institut ČR. 2024.
  • KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
  • KOPECKÝ, K. a kol. Moderní technologie ve výuce (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5925-7. Dostupné z https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-5926-4
  • OTTENBREIT-LEFTWICH, A., KIMMONS, R. The K-12 Educational Technology Handbook. EdTech Books, 2020. Dostupné z https://edtechbooks.org/k12handbook
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0. Dostupné z https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-476-version1-30_rambousek.pdf
  • ZOUNEK, J. a kol. E-learning: Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Vyd. 2. aktualizované. ISBN: 978-80-7676-175-9. Online podpora dostupná z http://knihaelearning.cz/.
  • Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
  • Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
  • Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Výsledky učení

Studující:

  • uvede charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace
  • porovná a kontrastuje behaviorální, kognitivní, konstruktivistický a konektivistický přístup k učení s využitím / v kontextu digitálních technologií
  • interpretuje různé modely integrace digitálních technologií do výuky (TPCK, SAMR, iPAC…)
  • navrhne výukovou aktivitu využívající digitální nástroje
  • zhodnotí výhody a nevýhody různých edukačních technologií
  • analyzuje dopady vybraných technologických trendů na pedagogiku a vzdělávání
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK