PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Edukační technologie - OKNI3I014A
Anglický název: Education Technology
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Vyučující: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKNI3I024A
Anotace -
Posláním předmětu je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání. Cílem předmětu je rozvinout u studentů vhled do oblasti edukačních technologií, a vytvořit tak předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání. Princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu je založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivním učení, tvořivé práci s technologiemi, postupech hodnocení a sebehodnocení. V souladu s tímto zaměřením studenti společně reflektují zkušenosti z vlastní výuky.
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • si rozvinou své digitální kompetence. Naučí se využívat různé digitální nástroje a aplikace, vytvářet digitální obsah a kriticky hodnotit kvalitu digitálních zdrojů.
  • pochopí didaktické principy využití technologií: Vysvětlit, jak mohou technologie podporovat různé výukové strategie a jak je vhodně zařazovat do výuky.
  • rozvinou pedagogickou inovativnost: Inspirovat studenty k hledání nových a kreativních způsobů využití technologií ve výuce.
  • připraví se na budoucí profesní výzvy: Uvědomí si, jak se mění role učitele v digitálním věku a jak se na tyto změny připravit.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky            15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)           10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   10 hodin

Seminární práce               15 hodin

Příprava na zápočet        8 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška  20 hodin

Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (14.09.2021)
Literatura
  • BRDIČKA, B. Pedagogika nejistoty v éře AI. Praha: Národní pedagogický institut ČR. 2024.
  • KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
  • KOPECKÝ, K. a kol. Moderní technologie ve výuce (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5925-7. Dostupné z https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-5926-4
  • OTTENBREIT-LEFTWICH, A., KIMMONS, R. The K-12 Educational Technology Handbook. EdTech Books, 2020. Dostupné z https://edtechbooks.org/k12handbook
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0. Dostupné z https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-476-version1-30_rambousek.pdf
  • ZOUNEK, J. a kol. E-learning: Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Vyd. 2. aktualizované. ISBN: 978-80-7676-175-9. Online podpora dostupná z http://knihaelearning.cz/.
  • Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné dovednosti při řešení praktických problémů a ve svém dalším profesním rozvoji.
  • Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
  • Součástí zkoušky bude rozbor průběhu a naplnění zadání seminární práce.
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Sylabus

Předmět se zaměří na tato témata:

  • Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby přístupům ve vzdělávání.
  • Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní přístup k edukaci.
  • Vztah vývoje didaktických teorií ke způsobu využití edukačních technologií. Technologický determinismus.
  • Charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace.
  • Didaktické aspekty technických výukových prostředků.
  • Hlavní přínosy a směry aplikace technologií ve vzdělávání.
  • Modely integrace digitálních technologií do výuky (TPCK, SAMR, iPAC...)
  • Technologické trendy ovlivňující pedagogiku, vzdělávání a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika trendů (např. otevřené vzdělávání, digitální učební materiály, cloud computing, mobilní zařízení, bezpečné užívání digitálních technologií, inkluzivní vzdělávání a digitální technologie, informatické myšlení, umělá inteligence).
Poslední úprava: Neumajer Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.10.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • uvede charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace
  • porovná a kontrastuje behaviorální, kognitivní, konstruktivistický a konektivistický přístup k učení s využitím / v kontextu digitálních technologií
  • interpretuje různé modely integrace digitálních technologií do výuky (TPCK, SAMR, iPAC…)
  • navrhne výukovou aktivitu využívající digitální nástroje
  • zhodnotí výhody a nevýhody různých edukačních technologií
  • analyzuje dopady vybraných technologických trendů na pedagogiku a vzdělávání
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK