Pedagogická praxe je pro studenty první příležitostí vyzkoušet si své pedagogické dovednosti přímo ve školní výuce v předmětech zaměřených na ICT. Pedagogická praxe probíhá na vybraných základních školách. Studenti a studentky navštěvují vzorové hodiny svých vedoucích a absolvují vlastní výstupy. Studenti a studentky se učí vytvářet přípravy na hodinu, navrhovat, realizovat, řešit a vyhodnocovat pedagogické situace ve výuce ICT předmětů. Pozornost je věnována především realizační fázi a reflektivní fázi. Během praxe se zapojují nejen do vyučování, ale i do dalších akcí a programů školy, aby získali zkušenosti s řešením reálných problémů ve školním prostředí a poznali profesi učitele v různých situacích a podmínkách. Studenty mají během pedagogické praxe na starosti supervizoři (mentor - fakultní učitel, tutor - oborový didaktik).
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)
Pedagogical practice is the first opportunity for students to try their pedagogical skills directly in school teaching in ICT-focused subjects. Pedagogical practice takes place at selected secondary schools. Students and students attend sample lessons of their supervisors and complete their own outputs. Students learn to prepare for the lesson, design, implement, solve and evaluate pedagogical situations in teaching ICT subjects. Attention is paid mainly to the realization phase and the reflective phase. Throughout practice, they engage not only in teaching but also in other school events and programs to gain experience in solving real problems in the school environment and to recognize the teacher's profession in different situations and conditions. Students have supervisors during the pedagogical practice (mentor - faculty teacher, tutor - field didactics).
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu
- včasné nahlášení/výběr školy pro konání praxe a předání následujících podkladů k praxi garantovi praxe:
název a adresa školy
typ a stupeň školy
vyučovaný předmět
fakultní učitel
kontakt na školu a fakultního učitele
- zápis předmětu Pedagogická praxe v SISu (do ukončení zápisu na daný semestr)
- kontrola zápisu do Moodle kurzu Pedagogická praxe (po obdržení pozvánky do kurzu e-mailem od garanta praxe)
- nahlášení rozvrhu praxe v Moodlu (nejpozději při nástupu na praxi, ideálně s jistým předstihem) a jeho případných mimořádných změn (co nejdříve při mimořádnosti)
- odevzdání materiálů pro vyhodnocení praxe:
vytištěné a fakultním učitelem vyplněné dohody o provedení práce
elektronicky zpracované a do Moodlu odevzdané přípravy na všechny odučené hodiny (nejméně jedna příprava prostřednictvím formuláře KITTV, který je k dispozici v Moodlu)
vyplněné a fakultním učitelem potvrzené denní záznamy studenta/ky (vytištěné nebo nascanované a zaslané e-mailem garantovi praxe)
studentem/kou a fakultním učitelem vyplněné elektronické dotazníky hodnocení praxe v Moodlu
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)
Requirements for credit
- timely reporting / selecting a school for practice and passing on the following background to practice guarantor:
name and address of the school
type and level of school
taught subject
faculty teacher
contact to school and faculty teacher
- enrollment in the subject of the SIS Pedagogical Practice (until the end of registration for the semester)
- Checking Enrollment in an Electronic Course Teaching Practice (in Google Classroom)
- announcement of the timetable of the course in the electronic course (at the latest when entering the practice, ideally ahead of time) and its possible extraordinary changes (as soon as possible in an emergency)
- submitting materials for practice evaluation:
printed and faculty teacher filled in work agreement
electronically processed and delivered an electronic course of instruction on all lesson hours (at least one preparation via the KITTV form, available in electronic form)
filled-in and faculty teacher's confirmed daily student records (printed or scanned and sent by e-mail guarantor of practice)
student and faculty teacher filled in el. questionnaires evaluating practice in an electronic course
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)
Literatura -
BENDL, Stanislav a Anna KUCHARSKÁ. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 15. ISBN 978-80-7315-186-7.
JANÍK, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 70. ISBN 80-210-1937-9.
Osnovy a učebnice oborového předmětu pro základní a střední školy.
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)
BENDL, Stanislav a Anna KUCHARSKÁ. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 15. ISBN 978-80-7315-186-7.
JANÍK, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 70. ISBN 80-210-1937-9.
Osnovy a učebnice oborového předmětu pro základní a střední školy.
Poslední úprava: Fialová Irena, Ing., CSc. (06.09.2018)