PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální zoologie bezobratlých - OKNB3B105C
Anglický název: Special Invertebrate Zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Anotace -
Kurz je zaměřen na seznámení s nejvýznamnějšími skupinami bezobratlých České republiky. V rámci přednášky budou posluchači obeznámeni nejen s diverzitou měkkýšů, kroužkovců, hlístic, vířníků a členovců (s důrazem na pavoukovce, korýše a želvušky), ale také s anatomií a morfologií, ekologií i etologií vybraných zástupců těchto skupin. Opominuty nebudou ani životní cykly a výskyt v ČR. Úvod přednášky je věnován celosvětové diverzitě bezobratlých a seznámení s méně známými kmeny. Následující blok je věnován měkkýšům (Mollusca), korýšům (Crustacea), kroužkovcům (Annelida) a pavoukovcům (Arachnida). Závěr přednášky patří želvuškám.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • charakterizují vybrané skupiny bezobratlých živočichů s ohledem na jejich anatomii, morfologii, bionomii a diversitu
  • realizují pozorování tělní stavby a odvozují důležité determinační znaky
  • ovládají techniky potřebné k získání vybraných skupin bezobratlých do výuky
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka (dva čtyřhodinové bloky; celkem osm hodin přímé výuky) bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací, sbírkového materiálu, živých bezobratlých, pitevního praktika a následných diskusí.  

Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, doplňkové samostudium informací o skupině, které adept věnuje svou seminární práci; zdrojové publikace viz v SISu dostupný seznam literatury) a sepisování seminární práce (35 hodin za semestr)

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen udělením klasifikovaného zápočtu.

Pro úspěšné zakončení předmětu je zapotřebí následující:

- aktivní prezenční účast na obou výukových blocích (v ak. roce 2024/2025 je předmět rozvrhován do dvou bloků, které se konají 1.11.2024 a 11.1.2025)

- odevzdání seminární práce v rozsahu tří normostran na zvolené téma. Dead-line odevzdání seminární práce je 31. ledna 2025. Dead-line odevzdání lze po indiviuální předchozí dohodě s vyučující prodloužit do 14. února 2025.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Brusca a Brusca (2003): Invertebrates, Sinauer Press

Buchar, Ducháč, Hůrka a Lellák (1995): Klíč k určování bezobratlých, Scientia Praha

Frankenberger (1959): FAUNA ČSR – Stejnonožci suchozemští. ČSAV, Praha

Hrabě a kolektiv (1954): Klíč k určování zvířeny ČSR I. ČSAV Praha

Horsák M. et al. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Nakladatelství Kabourek. K disposici na https://www.researchgate.net/publication/305082846_Mekkysi_Ceske_a_Slovenske_republiky_Molluscs_of_the_Czech_and_Slovak_Republics

Pižl (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum číslo 9/2002

Ruppert, Fox a Barnes (2004): Invertebrate Zoology, Brooks/Cole

Štambergová et al. (2009): Raci v České republice. Metodika AOPK ČR. AOPK Praha

Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky

Přednášky s využitím powerpointových prezentací, videosekvencí a práce se sbírkovým materiálem

Přímá výuka

• Laboratorní aktivita věnovaná pozorování a determinaci měkkýšů, korýšů a pavoukovců zaměřená na morfologii a anatomii

• Laboratorní aktivita (pitevní praktikum), pitva ulitnatého plže

• Praktický nácvik zařazování vybraných skupin bezobratlých spojený se zpětnou vazbou k hlavním rozlišovacím morfologickým znakům

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen udělením klasifikovaného zápočtu.

Pro úspěšné zakončení předmětu je zapotřebí následující:

- aktivní prezenční účast na obou výukových blocích (v ak. roce 2024/2025 je předmět rozvrhován do dvou bloků, které se konají 1.11.2024 a 11.1.2025)

- odevzdání seminární práce v rozsahu tří normostran na zvolené téma. Dead-line odevzdání seminární práce je 31. ledna 2025. Dead-line odevzdání lze po indiviuální předchozí dohodě s vyučující prodloužit do 14. února 2025.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Orientační náplň dvou bloků výuky (vedeného především formou praktického cvičení) je následující:

 

První blok výuky (1.11.2024, čtyři hodiny):

- úvodní informace k plnění předmětu; fylogeneze bezobratlých

- teoretické seznámení s kmenem měkkýši (Mollusca), navazující pitevní praktikum ulitnatého plže (pravděpodobně různí zástupci rodu Cepaea) a konchologické (tzv. "ulitové") praktikum

 

Druhý blok výuky (11.1.2025; čtyři hodiny)

- teorické seznámení s korýši, doplněné determinačním praktikem suchozemských stejnonožců

- teoretické seznámení s pavoukovci, doplněné determinačním praktikem základních skupin českých pavoukovců

Změna programu dle aktuální dostupnosti materiálu vyhrazena!

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory

Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7823). Vstupní údaje budou sděleny ústně.

 

Deset hodin přímé výuky; pět hodin teoretického výkladu je doplněno o pět hodin determinačního praktika, při kterém bude využit sbírkový materiál KBES. Obsahem nepřímé výuky bude sepisování eseje na zadané téma, samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura) a účast na diskusním fóru v prostředí Moodle.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizují vybrané skupiny bezobratlých (měkkýši, pavoukovci, korýši) s ohledem na jejich anatomii, morfologii, bionomii a diverzitu
  • realizují základní morfologické pozorování
  • identifikují důležité morfologické znaky (především autapomorfie) měkkýšů, pavoukovců a korýšů, a využívají tyto znaky při základní determinaci na úroveň kmene či třídy; v případě použití determinační literatury také na nižší systematické úrovně
  • rozumí základním fylogenetickým vztahům mezi bezobratlými skupinami a jsou schopni je vysvětlit
  • jsou schopni provést odchyt zástupců využitelných do výuky přírodopisu a biologie, a vědí jak vhodně demonstrovat živé jedince a připravit základní sbírkový materiál

 

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK