|
|
|
||
Půdní biologie představuje svým posluchačům půdu jako neprávem opomíjený, nečekaně diverzifikovaný a jemně strukturovaný biotop, představující snadno dostupnou „(proto)zoologickou zahradu chudého biologa“. Půda bude studentům představena jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a svým působením půdu zároveň vytvářejí. Posluchači se seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy, hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí, a se základními metodami pedobiologického výzkumu. Teoretický výklad bude doplněn o praktickou ukázku sestavování nejběžněji používaných extrakčních zařízení (Tullgren-Berleseho extraktor a další termoeklektory, Baermannova nálevka; prosívadlo).
Výuka probíhá blokově. V úvodu kurzu jsou posluchači seznámeni požadavky na splnění předmětu a následně s vybranými metodami získávání půdních organismů (včetně ukázky extraktorů). Přímá výuka je doplněna o domácí samostudium: poslech audionahrávky výkladu o půdě a o půdních organismech; a o praktické provedení zvolené metodiky či zpracování získaného vzorku organismů (seznam témat bude poskytnut na úvodním bloku výuky). Předmět je zakončen účastí na půdněbiologické konferenci, kde všichni účastníci-frekventanti kurzu přednesou referát o vyzkoušené metodě a průběhu a výsledcích jejího užití.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Studující: · se seznámí se základními informacemi o půdě a jejích obyvatelích (edafonu) · si zvolí a osobně vyzkouší jednu konkrétní půdně-biologickou metodiku/techniku z poskytnuté nabídky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.) · ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.
Přímá výuka odpovídá 5 hodinám a je věnována základnímu seznámení s půdou a jejími obyvateli, edafonem, a se seznámením studujících s paletou metodik, z nichž jednu zvolí a následně sami vyzkouší při domácí práci (viz Nepřímá výuka). Nepřímá výuka (přibližně 50 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s volbou metodiky z nabídky, a následnou přípravou pomůcek a přírodnin na provedení této metodiky, jejím vyhodnocením a s prezentací výsledků na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci.
Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).
Pro jeho získání: · si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné) · studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost · studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci · studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str. Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).
Pro jeho získání: · si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné) · studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost · studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci · studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
· seznámení se s abiotickými charakteristikami půdy a půdního profilu · seznámení se s edafonem a jeho činností v půdě · osvojení si zvolené půdně-biologické metody/metodiky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.) · ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Výukové materiály jsou uloženy v týmu v MS Teams "PEDF-Půdní biologie KS" Odkaz pro připojení je zde: PEDF-Půdní biologie KS | Obecné | Microsoft Teams Posluchačům kurzu je k dispozici rovněž výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
Studující: · ovládají základní charakteristiky půdy a půdního profilu · určují základní taxony bezobratlých živočichů-zástupců edafonu · ovládají zvolenou metodu/metodiku výzkumu/průzkumu či kultivace půdní bioty Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|