PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Půdní biologie - OKNB3B039B
Anglický název: Pedobiology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Anotace -
Půdní biologie představuje svým posluchačům půdu jako neprávem opomíjený, nečekaně diverzifikovaný a jemně strukturovaný biotop, představující snadno dostupnou „(proto)zoologickou zahradu chudého biologa“. Půda bude studentům představena jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a svým působením půdu zároveň vytvářejí. Posluchači se seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy, hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí, a se základními metodami pedobiologického výzkumu. Teoretický výklad bude doplněn o praktickou ukázku sestavování nejběžněji používaných extrakčních zařízení (Tullgren-Berleseho extraktor a další termoeklektory, Baermannova nálevka; prosívadlo). Výuka probíhá blokově. V úvodu kurzu jsou posluchači seznámeni požadavky na splnění předmětu a následně s vybranými metodami získávání půdních organismů (včetně ukázky extraktorů). Přímá výuka je doplněna o domácí samostudium: poslech audionahrávky výkladu o půdě a o půdních organismech; a o praktické provedení zvolené metodiky či zpracování získaného vzorku organismů (seznam témat bude poskytnut na úvodním bloku výuky). Předmět je zakončen účastí na půdněbiologické konferenci, kde všichni účastníci-frekventanti kurzu přednesou referát o vyzkoušené metodě a průběhu a výsledcích jejího užití.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·       se seznámí se základními informacemi o půdě a jejích obyvatelích (edafonu)

·       si zvolí a osobně vyzkouší jednu konkrétní půdně-biologickou metodiku/techniku z poskytnuté nabídky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.)

·       ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Deskriptory

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 5 hodinám a je věnována základnímu seznámení s půdou a jejími obyvateli, edafonem, a se seznámením studujících s paletou metodik, z nichž jednu zvolí a následně sami vyzkouší při domácí práci (viz Nepřímá výuka).

Nepřímá výuka (přibližně 50 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s volbou metodiky z nabídky, a následnou přípravou pomůcek a přírodnin na provedení této metodiky, jejím vyhodnocením a s prezentací výsledků na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci.

 

Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).

 

Pro jeho získání:

·       si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné)

·       studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost 

·       studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

·       studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Literatura

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).

 

Pro jeho získání:

·       si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné)

·       studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost 

·       studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

·       studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Sylabus

·       seznámení se s abiotickými charakteristikami půdy a půdního profilu

·       seznámení se s edafonem a jeho činností v půdě

·       osvojení si zvolené půdně-biologické metody/metodiky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.)

·       ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Studijní opory

Výukové materiály jsou uloženy v týmu v MS Teams "PEDF-Půdní biologie KS"

Odkaz pro připojení je zde: PEDF-Půdní biologie KS | Obecné | Microsoft Teams

Posluchačům kurzu je k dispozici rovněž výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       ovládají základní charakteristiky půdy a půdního profilu

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů-zástupců edafonu

·       ovládají zvolenou metodu/metodiku výzkumu/průzkumu či kultivace půdní bioty

Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK