|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (31.08.2021)
Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.01.2023)
Seminář z evoluční biologie presmčmé/online výuka - budou 2 základní presnční přednášky: 1) Přírodní a pohlavní výběr, Adaptace, 2) Makro a mikroevoluce a Evoluční genetika. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – Tým Seminář z evoluční biologie - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Seminář z evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů. Práce by měly být na minimálně 6 stran a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. 5 hodin přímé výuky, z toho 5 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), tří úkolů v MsTeams, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na MsTeams, případně webových stránkách (celkem cca 28 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalostí evoluční biologie s důrazem na evoluci člověka a jeho předků c cílem možného uplatnění možného upratnění znalostí biologie člověka a antropologie ve výuce na základních i středních školách |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.01.2023)
Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (31.08.2021)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.01.2023)
https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home 5 hodin přímé výuky, z toho 5 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), tří úkolů v MsTeams, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na MsTeams, případně webových stránkách (celkem cca 28 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalostí evoluční biologie s důrazem na evoluci člověka a jeho předků c cílem možného uplatnění možného upratnění znalostí biologie člověka a antropologie ve výuce na základních i středních školách Portfolio vy mělo zahrnovat v jednotliých úkolech také význam a možnosti výuky evoluční biologie na ZŠ i SŠ s ohledem na zlepšení pochopení evoluce člověka a jeho proměnlivosti. |