|
|
|
||
Seminář z didaktiky biologie cílí (1) na možnosti práce s žáky s hlubším zájmem o biologii, (2) na rozvoj dovedností studentů sestavit tematický plán výuky povinně volitelných a volitelných přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ, (3) na práci s cíli výuky (stanovení a kontrola), (4) na podvádění žáků a způsoby jeho eliminace, (5) využití metod pedagogického výzkumu při výuce včetně výzkumu akčního, (6) národní a mezinárodní zjišťování výsledků výuky biologie a (7) parametry kvality výuky biologie. Kurz je založen na samostudiu, praktické činnosti studentů a vypracování portfolia.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získání didaktických dovedností v rozsahu sylabu, které jsou potřebné pro realizaci výuky na základních a středních školách. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě ve dvou blocích. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru. Samostatná práce spočívá v samostudiu, plnění zadaných úkolů a tvorby portfolia. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2009). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4. Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. 270 s. 2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0. Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 2(1), 7-20. Davis, S. F., Drinan, P. F., & Gallant, T. B. (2011). Cheating in school: What we know and what we can do. John Wiley & Sons. Fonseca, L. (2013). " Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá": pedagogický pohled na paradoxy" férového" opisování. Studia paedagogica, 18(2-3), 73-92. Římánková, A., & Sedláček, M. (2016). Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia paedagogica, 21(3), 107-129. webové stránky oborových vědomostních soutěží materiály k výuce dostupné v MOODLE Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Realizace biologických soutěží na školách Tematický plán pro volitelné předměty zaměřené na biologická témata na ZŠ/SŠ Podvádění žáků při výuce přírodopisu a biologie Výzkum v didaktice biologie, akční výzkum Analýza cílů výuky přírodopisu a biologie a jejich kontrola Národní a mezinárodní zjišťování výsledků výuky přírodopisu a biologie Hodnocení kvality výuky biologie Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2861 Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Student: Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení. Vypracuje celoroční tematický plán pro volitelný přírodovědný předmět na ZŠ nebo SŠ, prezentuje ho a vysvětlí výběr aktivit. Popíše způsoby podvádění žáků při výuce biologie a navrhne strategie pro jejich eliminaci. Navrhne postup zjištění a řešení výukového problému s využitím akčního výzkumu. Uvede příklady formulace cílů výuky a způsobu jejich kontroly. Naformuluje parametry kvality výuky biologie a obhájí je před ostatními studujícími. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|