|
|
|
||
Kurz je zaměřen na získání didaktické znalosti obsahu u klíčových témat molekulární biologie: buňka, buněčný cyklus a dělení buňky, nukleové kyseliny a jejich metabolismus, dědičnost a Mendelovy zákony, monogenní dědičnost, karyotyp a metody jeho zobrazení, viry, bakterie, vznik a vývoj života.
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získání didaktické znalosti obsahu u klíčových témat molekulární biologie, která je potřebná pro realizaci výuky na základních a středních školách. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
10 hodin přímé výuky probíhá v prezenční podobě ve dvou pětihodinových blocích. V případě distanční formy bude výuka zajišťována prostřednictvím kurzu v MOODLE a videohovoru. Samostatná práce v rámci kurzu sestává především z tvorby přípravy na hodinu a prezentace, dále ze samostudia dle materiálů v MOODLE a doporučené literatury. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
docházka na seminář, vypracování PPT prezentace se zadanou strukturou a její představení na semináři, odevzdání prezentace a pracovního listu s analýzou učebnic, ústní zkoušení Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
ALBERTS, B. et al. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 2006. 630 s. ISBN 80-902906-2-0. Brandenberg, O. et al. Introduction to Molecular Biology and genetic engineering. Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome, 2011. Dostupné online: http://www.fao.org/docrep/014/i1905e/i1905e00.pdf Schleif, R. Genetics and Molecular Biology (2nd ed.). The Johns Hopkins University Press Baltimore and London, 1993. ISBN 0-8018-4674-9. Dostupné online: http://gene.bio.jhu.edu/bm2whole.pdf Rosypal, S. Úvod do molekulární biologie. Brno, 2006. ISBN 80-092562-5-2. Turner, P. et al. Molecular Biology (3rd ed.). Taylor & Francis Group, 2005. 370 s. ISBN 0–203–96732–1. Dostupné online: http://course.zjnu.cn/molbio/att/Instant%20Notes%20in%20Molecular%20Biology%203rd.pdf Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE. Učebnice a příručky pro výuku molekulární biologie Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
ústní zkoušení, otázky ke zkoušce jsou dostupné v MOODLE Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
1. RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva molekulární biologie ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech. 2. ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva molekulární biologie v tematických plánech. 3. Učebnice pro výuku molekulární biologie. 4. Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku molekulární biologie. 5. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku molekulární biologie. 6. Příprava učitele na výuku vybraných témat molekulární biologie.
Vybraná klíčová témata výuky molekulární biologie: 1. Buňka (prokaryotní, eukaryotní, jejich součásti) 2. Buněčný cyklus eukaryotní buňky, mitóza, meióza. 3. DNA – struktura a funkce. Replikace. Mutace. Chromozomy. 4. RNA – struktura a funkce. Exprese genu (transkripce, translace, ribosomy). Genetický kód. 5. Dědičnost – základní pojmy. Mendelovy zákony dědičnosti, úplná a neúplná dominance, kodominance, dědičnost krevních skupin u člověka. 6. Monogenní dědičnost, autozomálně a gonozomálně dědičná onemocnění člověka, mitochondriální dědičnost. 7. Karyotyp člověka, metody jeho zobrazení, aneuploidie, příklady syndromů. 8. Viry, stavba, životní cyklus, virové nákazy, jejich prevence a léčba. Bakteriofágy. 9. Bakterie, bakteriální nákazy, jejich prevence a léčba. 10. Vznik a vývoj života z pohledu molekulární biologie Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2377 Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|
|
||
Student: Provede kritickou analýzu RVP ZV, RVP G, vybraných ŠVP a učebnic z hlediska obsahu učiva molekulární biologie. Vytvoří přípravu na vyučovací hodinu v klíčových tématech výuky molekulární biologie (viz sylabus). Vytvoří prezentaci na zadané téma výuky molekulární biologie (viz sylabus) a přednese ji na semináři. Pracuje samostatně i v týmu. Hodnotí výstupy ostatních studentů, vyjadřuje se k nim v diskusi a svoje hodnocení je schopen obhájit. Přijímá zpětnou vazbu od vyučujících a ostatních studentů. Uvede kritická místa výuky molekulární biologie a způsoby, jak je eliminovat. Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (21.08.2024)
|