|
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty – budoucí učitele přírodopisu a biologie – pro přípravu a vedení praktických forem výuky těchto předmětů. Studenti si během kurzu osvojí metodiku sběru, konzervace a kultivace přírodnin a vyzkouší si tvorbu širokého spektra přípravy učebních pomůcek s jejich využitím. Zdokonalí se v práci s laboratorní a terénní optikou a naučí se vytvářet a ošetřovat biologické školní sbírky. Seznámí se rovněž se zásadami zakládání a bezpečného provozu školní laboratoře a přípravy a vedení praktických cvičení. Během kurzu si studenti vytvoří vlastní kolekci trvalých mikroskopických preparátů a dalších pomůcek, kterou mohou využít během pedagogických praxí a následně během své kariéry učitele. Protokoly z laboratorních cvičení jim později poslouží jako jakási „osobní kuchařka návodů“ pro realizaci praktických úloh.
· mikroskopování a optika ve výuce
· metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií
· sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem
· sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky
· sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými
· provedení praktických cvičení z fyziologie živočichů a člověka
· provedení vybraných praktických cvičení z fyziologie rostlin
· zpracování osteologického materiálu
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Kurz je rozvrhován do dvou výukových bloků v průběhu jediného dne (30. listopadu 2024), pro úspěšné splnění předmětu je potřeba účastnit se prezenčně obou bloků. V případě přerušení prezenční výuky dostanou frekventanti kurzu seznam "domácích úkolů" k distančnímu splnění. Dead-line odevzdání kuchařky (31. ledna 2025; s možností prodloužení po individuální předchozí domluvě s vedoucí kurzu do 14. února 2025) platí i v případě distanční výuky. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
- aktivní prezenční účast na obou čtyřhodinových blocích dle aktuálního rozvrhu (v akademickém roce 2024/2025 v jednom dni: 30. listopadu 2024) - aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (skupinách) - přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující. Seznam pomůcek a přírodnin bude zaslán e-mailem před vlastní blokovou výukou. - odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)
Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2025 (po předchozí individuální dohodě s vyučující lze posunout na 14. února 2025). Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Základní: ALTMANN Antonín (1975). Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele. KREMER Bruno P. (2013). Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8. LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5. MOUREK Jan a LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.
Rozšiřující: BUCHAR Jan (1993). Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8. HABROVÁ Věra (1990). Mikroskopická technika. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 978-80-7066-149-9. HANEL Lubomír (2001): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I. Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. HANEL Lubomír (2004): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II. Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. KŘÍSA B., PRÁŠIL K. a kol. (1994): Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
- aktivní prezenční účast na obou blocích výuky dle aktuálního rozvrhu (v akademickém roce 2024/2025: sobota 30.11.2024 8.55-12.40 a 13.30-17.15) - aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (pracovních skupinách) - přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující. Seznam pomůcek a přírodnin bude zaslán e-mailem před blokovou výukou. - odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi. Jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce. Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2024 (po předchozí individuální dohodě s vyučující lze posunout do 14. února 2025). Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět je vyučován ve dvou blocích rozvržených v průběhu jednoho dne (13. listopadu 2024; 8.55-12.40 a 13.30-17.15). Před oběma bloky studenti dostanou seznam nezbytných přírodnin k přinesení; seznam bude zaslán e-mailem před blokovou výukou. Výstupem předmětu je "kuchařka" -- soupiska návodů, jak na vyzkoušené praktické činnosti. Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2025 (po individuální předchozí dohodě s vyučující lze posunout do 14. února 2025). Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7821) a na google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/1QaY_I8WYy9Mtrk2VAtGKfzyaZ7W7Gocw?usp=sharing). Vstupní údaje budou sděleny v úvodní části prvního bloku výuky.
Osm hodin přímé výuky je věnováno zpracovávání vlastního a erárního materiálu a přípravě preparátů (viz Anotace). Obsahem nepřímé výuky je samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura), sepisování "Kuchařky návodů" (seminární práce detailně popisující metodiku přípravy preparátu, kterou si účastníci vyzkoušeli v průběhu přímé výuky), a účast na diskusním fóru v prostředí Moodle. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|