PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Školní projekt - OKNB3B015A
Anglický název: School Project
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Anotace -
Předmět se zaměřuje na využití projektového vyučování v přírodovědném vzdělávání. Pozornost je věnována teoretickým základům projektového vyučování i problematice výběru vhodného tématu, náležitostí zařazených badatelských aktivit, aktivace žáků a jejich zapojení do projektu, výstupů projektu i obtíží při realizaci. Součástí teoretické části je i pohled na hodnocení projektů a jejich výsledků a výzkumná zjištění. V praktické části předmětu studenti navrhují vlastní plán projektu, který obhajují.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • porozumí východiskům a principům projektového vyučování,
  • navrhuje výuku přírodopisu a biologie s využitím projektového vyučování a identifikuje klíčové prvky pro jeho úspěšnou realizaci.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

15 hodin přímé výuky v prezenční podobě, z toho polovina seminář představující teoretický obsah kurzu a polovina cvičení v rámci kterého studenti prezentují zpracované projekty včetně mikrodidaktických výstupů a reflektují další návrhy. Obsahem nepřímé výuky je samostudium studijních opor v Moodle a doporučené literatury a příprava vlastního projektu.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro splnění zápočtu:

1) aktivní účast na výuce

2) zpracování a obhájení vlastního návrhu projektu dle zadání

Podmínky pro splnění zkoušky:

Zkouška proběhne ve formě písemného testu. Podmínkou pro splnění zkoušky je získání alespoň 50 % bodů.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura
  • Maňák, J., & Švec, Š. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
  • Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
  • Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
  • Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
  • Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
  • Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
  • Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
  • Badatelské aktivity využitelné jako základ přírodovědně orientovaných projektů, principy IBSE
  • Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
  • Zdroje námětů na projekty
  • Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
  • Příprava projektu
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Studijní opory

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7800

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • vysvětlí principy projektového vyučování a role učitele a žáků v této metodě,
  • porovná možnosti využití projektového vyučování s dalšími metodami vzhledem k cílům přírodovědného vzdělávání,
  • uvede příklady možností využití badatelských aktivit v přírodovědně orientovaných projektech,
  • zhodnotí návrh výuky z pohledu zásad projektového vyučování a možností realizace ve školních podmínkách,
  • shrne příklady možných zdrojů inspirace pro přípravu projektového vyučování v přírodovědných předmětech,
  • navrhne možnosti poskytování hodnocení žákům v rámci projektového vyučování,
  • vytvoří návrh projektového vyučování zaměřeného na téma z přírodopisu nebo biologie.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK